Co stuka w podwoziu?

Zlekceważenie pierwszych oznak awarii podnosi koszt naprawy.
Zlekceważenie pierwszych oznak awarii podnosi koszt naprawy. ZF

USZKODZONY AMORTYZATOR

amortyzator
amortyzatorMotor
  • Metaliczne stukanie podczas pokonywania nierówności

GÓRNE PUNKTY MOCOWANIA ZAWIESZENIA

mocowanie zawieszenia
mocowanie zawieszeniaMotor
  • Skrzypienie podczas skręcania kołami w trakcie manewrów parkingowych
  • Widoczna spękana guma poduszki

LUŹNY WYDECH LUB JEGO OSŁONA TERMICZNA

wydech
wydechMotor
  • Metaliczne brzęczenie, którego barwa zmienia się wraz z obrotami silnika
  • Stukanie towarzyszące pokonywaniu większych nierówności

TULEJA TYLNEJ BELKI

tuleja
tulejaMotor
  • Skrzypienie lub stuki z tylnej osi podczas pokonywania nierówności

PRZEKŁADNIA KIEROWNICZA ZE ZNACZNYM LUZEM

przekładania kierownicza
przekładania kierowniczaMotor
  • Metaliczne hałasy przy przełamywaniu granicy między kołami ustawionymi do jazdy na wprost a ich skręceniem
  • Stukanie przy maksymalnym skręcaniu kół
  • O awarii często świadczą luzy w układzie i wycieki płynu przekładniowego

WYROBIONY SWORZEŃ WAHACZA

sworzeń
sworzeńMotor
  • Luz koła w płaszczyźnie pionowej (wyczuwalny po podniesieniu auta)
  • Niezbyt głośne stuki na nierównościach

PĘKNIĘTA SPRĘŻYNA

sprężyna
sprężynaMotor
  • Stuki i chrobot towarzyszące manewrom i jeździe po nierównościach
  • Ściąganie podczas jazdy na wprost
  • Nierówna wysokość narożników auta

ŁOŻYSKA KÓŁ

łożyska kół
łożyska kółMotor
  • Hałas, którego intensywność jest uzależnione od obciążenia - jeżeli uszkodzone jest np. łożysko lewego przedniego koła, będzie ono mocniej hałasowało na zakrętach w prawo
  • Dźwięk przybiera na sile wraz z prędkością

WYBITE TULEJE WAHACZY

tuleja wahacza
tuleja wahaczaMotor
  • Stukanie przy jeździe po wybojach i luz na kole

LUŹNE PRZEGUBY DRĄŻKÓW KIEROWNICZYCH

drążek kierowniczy
drążek kierowniczyMotor
  • O luzie na końcówkach i drążkach zwykle świadczą stuki pojawiające się podczas krótkich, zdecydowanych ruchów kierownicą na postoju
  • W przypadku skrajnego zużycia zaburzona zostaje precyzja prowadzenia pojazdu, a utrzymanie kierunku jazdy jest trudne

WYROBIONY ŁĄCZNIK STABILIZATORA

łącznik stabilizatora
łącznik stabilizatoraMotor
  • Stuki przy pokonywaniu niewielkich nierówności
  • Hałasy słyszalne przy bujaniu autem na boki

OSŁONY PODWOZIA

osłona podwozia
osłona podwoziaMotor
  • Nasilający się wraz z prędkością hałas, zwykle mający formę terkotania czy rytmicznych uderzeń

PODSUMOWANIE