Typowe problemy aut z DPF-em
Zbyt wysoki poziom oleju, lampka ostrzegawcza i brak dodatku do paliwa to najczęstsze problemy samochodów z filtrami cząstek stałych. Jak radzić sobie z usterkami?
- Rozszczelnienie układu dolotowego - podczas przyspieszania silnik emituje ponadprzeciętną ilość sadzy.
- Zużycie układu wtryskowego - paliwo jest źle rozpylone, co zaburza proces spalania i generuje ponadprzeciętną ilość sadzy.
- Zużycie układu turbodoładowania - do komory spalania dostaje się olej silnikowy, który niedopalony zatyka filtr.
- Zużycie pierścieni tłokowych - do komory spalania dostaje się olej silnikowy, a później niedostatecznie spalony wpada do filtra i zatyka go.
Poziom oleju podniósł się ponad maksimum
Przyczyna: sterownik podejmuje wielokrotne próby dopalenia sadzy przez zwiększenie dawek paliwa. Każda próba kończy się niepowodzeniem, ponieważ sadzy jest zbyt dużo, lub auto jedzie w niesprzyjających warunkach. Nadmiar paliwa spływa po tulejach cylindrowych i dostaje się do miski olejowej. Uwaga ta dotyczy głównie filtrów suchych, czyli pracujących bez dodatku płynu.
Rozwiązanie: umożliwić autu dopalenie sadzy (jazda na drodze szybkiego ruchu lub wizyta w serwisie). Niezwłocznie należy wymienić olej,
Zapala się kontrolka filtra
Przyczyna: pojemność robocza filtra została całkowicie zajęta. Sterownik ostrzega kierowcę, że jeśli niezwłocznie nie uda się na przejażdżkę za miasto celem dopalenia zawartości filtra, silnik wejdzie w tryb awaryjny i konieczna będzie wizyta w ASO.
Rozwiązanie: jak najszybciej należy udać się na trasę szybkiego ruchu i zgodnie z instrukcją obsługi przez określony czas jechać utrzymując określoną prędkość obrotową silnika. Jak pokazuje praktyka - wyjazd można opóźnić o dzień lub dwa. Po dłuższym czasie filtr zapcha się tak bardzo, że konieczna będzie wizyta w serwisie.
Zabrakło dodatku do paliwa
Przyczyna: płyn został zużyty lub wyciekł.
Rozwiązanie: niezwłocznie należy udać się do serwisu i uzupełnić płyn. Dopuszczalne jest uzupełnienie wyłącznie płynami, które są wskazane
jako właściwe w instrukcji obsługi samochodu.
Uwaga! W starszych modelach z FAP-em stosowano płyn DPX, w nowszych Infineum lub Eolys.
- Nie dodawaj gazu na niskich obrotach - przyspieszanie w takich warunkach wiąże się z wtryśnięciem maksymalnej dawki paliwa, co generuje dużą ilość sadzy.
- Rób wycieczki za miasto - przynajmniej raz w miesiącu filtr musi mieć warunki do wypalenia zgromadzonej w nim sadzy. Warunki te zachodzą tylko podczas jazdy "w trasie".
- Nie dodawaj dodatków do paliwa - przypadkowo możesz zmienić właściwości paliwa. Wielu producentów samochodów zwraca na to uwagę w instrukcjach obsługi.
- Stosuj wyłącznie oleje niskopopiołowe - podczas pracy silnika zawsze spala się niewielka ilość oleju. Oleje niskopopiołowe spalają się bardziej dokładnie i nie generują sadzy.
- Auta z FAP-em tankuj do pełna - po tankowaniu sterownik dawkuje do zbiornika odpowiednią porcję płynu Eolys (lub jego odpowiednika). Auto "wyczuwa" ile paliwa zostało wlane, ale małe dolewki mogą go zmylić.
Regeneracja
Regeneracja filtra cząstek stałych polega na oczyszczeniu go z sadzy (przez wypalenie jego zawartości, oczyszczenie chemiczne lub wymianę wkładu). W dwóch pierwszych przypadkach regeneracja nie gwarantuje przywrócenia 100-procentowej sprawności filtra. Zawsze będzie on miał nieco mniejszą żywotność niż fabrycznie nowy, ale jest to 2-3 razy tańsze niż nowy filtr cząstek stałych.
Wymiana
Ta radykalna procedura na pewien czas oddala problemy z filtrem, ale uwaga! Jeśli silnik samochodu jest już zużyty, żywotność zamontowanego filtra będzie niższa niż żywotność filtra fabrycznego. Na rynku dostępne są filtry nowe, oraz regenerowane w warunkach fabrycznych lub zbliżonych do fabrycznych, na które jest udzielana gwarancja. Można także kupić filtr używany z auta po wypadku.
Usunięcie
Usunięcie filtra cząstek stałych polega na usunięciu wkładu filtrującego oraz wprowadzeniu zmian w oprogramowaniu sterującym silnika. Jeśli zostanie wykonane dobrze, definitywnie rozwiązuje wszelkie problemy z filtrem. Niestety, eksploatacja takiego samochodu jest nielegalna, ponieważ silnik po przeróbce nie spełnia już norm określonych w homologacji.
W żadnym z aut, eksploatowanych w naszej redakcji w ramach testów długodystansowych nie wystąpiły problemy z filtrem cząstek stałych, które unieruchomiłyby samochód, wymagałyby natychmiastowej interwencji serwisu lub niezapowiedzianej wymiany oleju czy filtra. Wszystkie samochody były testowane w cyklu mieszanym (miasto/trasa).
Fiat Punto EVO 1.3 M-Jet
W redakcji samochód przejechał ok. 50 tys. km. Zaobserwowaliśmy przybywanie oleju, ale nigdy poziom nie przekroczył maksimum. Auto nie musiało odwiedzać warsztatu między planowymi przeglądami.
Skoda Octavia 2.0 TDI RS
Nie odnotowaliśmy żadnych problemów z DPF. Jeździło się tak, jak gdyby go nie było. A przecież Skoda służyła nam nie tylko na trasach, ale i w zakorkowanym mieście. Nie przybywało także oleju.
Mazda 6 2.0 CiTD
Na niemieckich autostradach poziom oleju spadł poniżej minimum, ale w serwisie nie dolano go, ponieważ "w tym modelu ma go być mało, na wszelki wypadek, gdyby poziom się podniósł". Dziwne tłumaczenie.
Renault Laguna 2.0 dCi
Na razie jeździ bez problemu. Samochód jest eksploatowany nie tylko na dalszych trasach. Zdarzają się całe miesiące podczas których auto nie opuszcza zatłoczonej Warszawy.
Jacek Ambrozik