Zimą jedna grupa kierowców może mieć problem. Rozwiązanie jest tylko jedno
Niektórzy kierowców pojazdów wyposażonych w silnik Diesla doświadczyli nieprzyjemnej niespodzianki po mroźnej nocy, gdy auto nie reagowało na przekręcenie kluczyka czy wciśnięcie przycisku start/stop. Trudności z uruchomieniem silnika wynikają z samej charakterystyki oleju napędowego, który w niskich temperaturach ulega procesowi gęstnienia.
Spis treści:
Kiedy olej napędowy może zamarznąć?
Dzieje się tak, ponieważ zawarte w paliwie parafiny krystalizują się, tworząc cząsteczki mogące skutecznie zablokować przepływ paliwa przez układ paliwowy. Zjawisko to rozpoczyna się już przy temperaturze 0 stopni Celsjusza, kiedy to w paliwie zaczynają formować się pierwsze kryształy parafiny. Aby uniknąć problemów z zamarzającym paliwem, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach, wprowadzono regulacje dotyczące sprzedaży tzw. paliwa zimowego.
W Polsce jest ono dostępne od 16 listopada do końca lutego, natomiast w okresach przejściowych (październik oraz marzec do połowy kwietnia) stacje oferują paliwo o pośrednich właściwościach. Paliwo zimowe, wzbogacone o specjalne dodatki zwane depresatorami, teoretycznie powinno zachować płynność do temperatury -20 stopni Celsjusza, jednak badania przeprowadzone przez ADAC w 2013 roku wykazały, że nie zawsze można na to liczyć.
Paliwa arktyczne - co to jest?
Aby kierowcy parkujący swoje auta na zewnątrz zimą nie musieli obawiać się o rozruch silnika, niektóre stacje paliw oferują tzw. paliwa arktyczne, które mają gwarantować możliwość uruchomienia jednostki napędowej nawet przy temperaturach sięgających -32 stopni Celsjusza. Charakteryzują się one niższą temperaturą mętnienia oraz zablokowania zimnego filtra (CFPP), co skutecznie zapobiega tworzeniu się kryształów parafiny. Należy jednak pamiętać, że są one droższe od standardowego oleju napędowego.
Testy paliwa zimowego - co mówi ADAC?
Jak informuje niemiecka organizacja ADAC, laboratoryjne testy paliwa zimowego trwają zaledwie 1,5 godziny, podczas gdy w rzeczywistych warunkach pojazdy często stoją na mrozie przez wiele dni. Ta różnica czasowa ma znaczący wpływ na proces krystalizacji - kryształy mają więcej czasu na wzrost i odkładanie się w zbiorniku oraz przewodach paliwowych. Producenci paliw premium (takich jak Shell V-power czy BP Ultimate) deklarują znacznie lepszą odporność na niskie temperatury, jednak twierdzenia te nie zostały dotychczas zweryfikowane przez niezależne instytucje.
Dlaczego silnik nie pali zimą? Przyczyną niekoniecznie jest zamarznięte paliwo
W przypadku wystąpienia problemów z rozruchem, przyczyny mogą być różnorodne. Oprócz samego paliwa, należy zwrócić uwagę na stan świec żarowych, które odpowiadają za podgrzanie powietrza w komorze spalania, kondycję akumulatora, sprawność wtryskiwaczy oraz stan filtra paliwa. Ten ostatni element wymaga szczególnej uwagi - należy go wymieniać co około 50 tysięcy kilometrów oraz regularnie oczyszczać z tzw. korków lodowych.
Co zrobić, kiedy paliwo zamarznie?
Jeśli dojdzie do “zżelowania” paliwa, jedynym skutecznym rozwiązaniem jest umieszczenie pojazdu w ogrzewanym pomieszczeniu o temperaturze znacznie przekraczającej 0 stopni Celsjusza. Należy kategorycznie unikać prób rozgrzewania układu paliwowego za pomocą suszarki czy nagrzewnicy, gdyż może to prowadzić do pożaru lub uszkodzenia instalacji. Ponadto, takie punktowe ogrzewanie nie jest w stanie dotrzeć do wszystkich miejsc, gdzie paliwo mogło ulec krystalizacji.