Tych napraw mechanicy unikają. Kierowcy tych aut mogą mieć problem
Wizyta w warsztacie samochodowym nie zawsze kończy się naprawą - a przynajmniej nie taką, na którą liczy klient. Okazuje się, że istnieje spora liczba usterek czy aut, przed którymi mechanicy bronią się rękami i nogami.. Coraz częściej można usłyszeć od nich odmowę przyjęcia zlecenia lub podwyższenie kosztów naprawy.

Spis treści:
Przerobiona elektronika w aucie
Szczególnie problematyczne są pojazdy, w których poprzedni właściciele dokonywali samodzielnych modyfikacji elektrycznych. Instalacje gazowe wykonane przez nieprofesjonalistów, systemy alarmowe montowane bez zachowania standardów czy inne ingerencje w fabryczne okablowanie tworzą czasem zagadkę nie do rozwikłania, a na pewno taką, która wymaga dużego nakładu pracy. Mechanik musi najpierw zrozumieć logikę działania poprzednika, często pozbawionych jakiejkolwiek dokumentacji zmian, zanim przystąpi do właściwej naprawy.
Automatyczne skrzynie i skomplikowane zawieszenia
Automatyczne skrzynie biegów należą do kategorii podzespołów, których naprawy mechanicy podejmują się z wielką niechęcią. Wymagają nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale również dostępu do kosztownego sprzętu diagnostycznego. Często bardziej opłacalne okazuje się skierowanie klienta do wyspecjalizowanego serwisu, który zajmuje się wyłącznie tego typu problemami.
Podobnie sytuacja wygląda z pneumatycznym zawieszeniem, które wymaga precyzyjnych pomiarów i regulacji.
Naprawy aut spoza Europy
Pojazdy sprowadzane z rynków pozaeuropejskich stanowią osobną kategorię. Modele teoretycznie identyczne z europejskimi odpowiednikami często skrywają zupełnie inne rozwiązania techniczne. Amerykańskie jednostki napędowe, niedostępne na polskim rynku, to często wystarczający powód dla mechanika do tego, by nie podejmował się naprawy. Brak dostępu do dokumentacji technicznej i specjalistycznych narzędzi diagnostycznych także może sprawiać, że warsztaty wolą nie ryzykować.
Naprawa tanich aut
Stare samochody o niskiej wartości rynkowej generują paradoksalnie najwięcej problemów technicznych. Zaniedbana obsługa, zużyte komponenty i korozja tworzą lawinę problemów, których rozwiązanie pochłania ogromne ilości czasu pracy.
Każda śruba może okazać się zapieczona, każdy element wymaga dodatkowej uwagi, a klient często oczekuje jedynie przywrócenia podstawowej funkcjonalności pojazdu.
Wymiana nagrzewnicy i rozrządu
Niektóre naprawy nie są chętnie podejmowane z uwagi na nakład pracy, niewspółmierny do wynagrodzenia. Na przykład wymiana nagrzewnicy często wymaga demontażu całej deski rozdzielczej, co przekłada się na kilkugodzinną pracę. Podobnie wymiana rozrządu w niektórych modelach może wymagać demontażu całego silnika, co z pewnością podniesie koszty naprawy.
Szczególnie problematyczne okazują się sytuacje, gdzie dostęp do uszkodzonego elementu wymaga demontażu innych, sprawnych podzespołów. Ryzyko uszkodzenia dodatkowych części podczas takiej operacji sprawia, że mechanicy kalkulują znacznie wyższe stawki lub całkowicie rezygnują z przyjęcia zlecenia.