Nowe auta z LPG - co proponują producenci?
Wiele modeli nowych aut można kupić z fabryczną instalacją LPG – i nie chodzi tylko o wersje bazowe.
Niegdyś fabryczne instalacje rezerwowano wyłącznie dla najsłabszych wersji silnikowych. Dziś nie ma większych problemów z "gazowaniem" nowoczesnych silników turbo - stąd w ofercie m.in. Fordy z jednostkami EcoBoost czy Octavia 1.4 TSI.
Ograniczone oszczędności
W przypadku wielu instalacji dla silników z bezpośrednim wtryskiem stopień oszczędności ogranicza jednak obowiązkowy dotrysk benzyny (średnio 10% całkowitego zużycia paliwa na 100 km).
Należy zwrócić też uwagę na konieczność dolewania specjalnego dodatku do benzyny oraz zwiększoną częstotliwość i wyższą cenę przeglądów.
Lepiej z fabryczną
Wśród nowych aut z LPG najlepiej wypadają te z instalacją montowane w fabryce - oferują je m.in. Dacia, Fiat i Opel. W tym przypadku instalacja jest lepiej "zintegrowana" z samochodem (nie ma np. dokładanej centralki do przełączania zasilania, a paliwomierz wskazuje ilość LPG w zbiorniku).
Niestety, jest też druga strona medalu: po gwarancji taka instalacja może być droższa w obsłudze z uwagi na trudniej dostępne komponenty.
Bez względu na markę i model warto sprawdzić, czy wszystkie ASO podejmą się obsługi egzemplarza z LPG i, jeśli dużo podróżujemy, czy gwarancja obowiązuje tylko w Polsce, czy w całej Europie.
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 3/2017