Kontrolka EPC to zmora właścicieli Volkswagenów. Często pojawia się zimą
Z uwagi na panujące niskie temperatury poszczególne komponenty elektronicznych układów w samochodzie mogą powodować problemy. Pierwszym objawem jest zazwyczaj zapalenie się kontrolki EPC (skrót od Electronic Power Control - żółta lampka to znak, że należy zainteresować się problemem i udać na diagnostykę, by mechanik mógł nie tylko skasować kontrolkę EPC, ale też znaleźć przyczynę jej pojawienia.
Słynna już żółta kontrolka EPC to żółta ikonka z symbolem błyskawicy. Występuje najczęściej w samochodach z grupy VW - to właśnie właściciele Skód, Audi czy Volkswagenów najczęściej wpisują do wyszukiwarki Google’a hasła w stylu "jak skasować kontrolkę EPC" czy "co oznacza kontrolka EPC"? Najogólniej mówiąc kontrolka EPC zwiastuje problemy z elektroniką samochodu.
Szkopuł w tym, że aby dowiedzieć się, co nawaliło, trzeba skorzystać ze specjalnego urządzenia diagnostycznego. Samo podłączenie kosztuje zwykle 100-150 zł, ale wydanie takiej kwoty może uchronić od poważniejszych - i bardziej kosztownych - problemów w przyszłości. Szczególnie, że zapalona kontrolka EPC może oznaczać nie jedną, lecz kilka usterek.
Niskie temperatury sprawiają, że elektroniczne układy w aucie mogą zacząć "wariować". Jeśli jakiś czujnik (na przykład temperatury płynu chłodzącego) nie działa prawidłowo, można być pewnym, że zapali się kontrolka EPC. Jej zapalanie może też być spowodowane przez zanieczyszczenia w filtrze paliwa czy nieszczelności w układzie paliwowym.
Na liście możliwych powodów są też awarie czujników przepustnicy, wału korbowego czy wałka rozrządu. Do tego dochodzą problemy z układem wydechowym, immobiliserem, układem zapłonowym lub sterownikiem silnika. Kontrolka EPC może też wskazywać na przepaloną żarówkę jednej z lamp. Jak widać, powodów jej zapalenia może być wiele. Kontrolka EPC powinna zapalać się zawsze, gdy przekręcamy kluczyk lub przyciskiem start/stop uruchamiamy zapłon - po kilku sekundach powinna jednak zgasnąć.
Z uwagi na jej kolor (zazwyczaj żółty lub pomarańczowy) kontrolka EPC nie należy do kategorii tych, które wymagają natychmiastowego zatrzymania. Z pewnością jednak nie można jej też ignorować.
Usterka sygnalizowana przez tę kontrolkę wpływa na pracę silnika, co może skutkować obniżeniem jego osiągów, zwiększonym zużyciem paliwa, a w skrajnych przypadkach prowadzić do całkowitej awarii. Zignorowanie sygnalizowanego błędu EPC może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu - przykładowo, uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego może spowodować zagotowanie się silnika, natomiast awaria czujnika położenia wałka rozrządu lub wału korbowego może skutkować częstym gaśnięciem silnika. Dlatego po zapaleniu się kontrolki EPC należy uważnie obserwować na przykład to, czy silnik pracuje normalnie i nie ma obniżonych osiągów. Czasem kontrolka EPC może powodować nierówną pracę jednostki napędowej, a nawet brak możliwości jej ponownego uruchomienia.
W wielu współczesnych autach występuje też tak zwany awaryjny tryb pracy silnika, który wykrywa poważne usterki i stara się zapobiec całkowitemu uszkodzeniu silnika lub powiązanych układów. Ten tryb może się włączyć właśnie wtedy, gdy zapali się kontrolka EPC. W takiej sytuacji prędkość pojazdu zostanie ograniczona, a skrzynia biegów może nie redukować przełożeń, aby utrzymać niskie obroty silnika. Jeśli zauważymy palącą się kontrolkę EPC, nie należy zwlekać i możliwie szybko udać się na diagnostykę silnika.