Jakie opony letnie warto kupić? Najnowszy ranking 2025

Wymiana opon z zimowych na letnie często wiąże się z koniecznością zakupu nowego kompletu ogumienia. Przełom marca i kwietnia to dobry czas, by odwiedzić zakład wulkanizacyjny. Wielu kierowców staje jednak przed problemem, jakie opony letnie wybrać?

Najlepsze opony letnie na rok 2025. Nowy ranking ADAC
Najlepsze opony letnie na rok 2025. Nowy ranking ADACAdobe Stock

Z pomocą przychodzi niemieckie ADAC, które przetestowało 18 modeli opon letnich w popularnym rozmiarze 225/40 R18. Takie ogumienie znajdziemy m.in. w wielu popularnych kompaktach i SUVach. Które opony warto kupić i ile kosztować nas będzie taka wymiana?

Za najlepsze opony letnią 2025 roku w rozmiarze 224/40/18 eksperci ADAC uznali ex aequo Continental SportContact7 i Bridgestone Potenza Sport. W przypadku Continentala ceny za sztukę wahają się w Polsce między 420 a około 470 zł. Przy odrobinie szczęścia Bridgestone Potenza Sport uda nam się kupić od około 400 zł za sztukę. Oba modele otrzymały bardzo dobrą notę ogólną 1,5 punktu (im niższa ocena tym lepiej). Bridgestone zaliczył słabsze noty w kategorii wpływu na środowisko, ale wykazał się też zauważalnie wyższą - o ponad 10 000 km - trwałością niż Continenta.

Najlepsze opony letnie 2025. 11 modeli wartych polecenia

Zauważalnie gorsze noty niż pierwsza dwójka zyskało 11 innych przetestowanych modeli. Zdaniem ADAC każdy z nich zasługuje jednak na ogólną ocenę ”dobrą”, co oznacza, że nabywcy nie powinni się obawiać takiego wyboru. Na liście polecanych modeli znalazły się więc w kolejności:

  • Michelin Pilot Sport 5 (ocena właściwości jezdnych: 1,9 pkt.),
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (2,2 pkt.),
  • Vredestein Ultrac Pro (2,0 pkt.),
  • Yokohama Advan Sport V107 (1,9 pkt.),
  • Firestone Firehawk Sport (2,0 pkt.),
  • Falken Azenis FK520 (2,4 pkt.),
  • Dunlop Sport Maxx RT2 (2,2 pkt.),
  • Nexen N Fera Sport (2,4 pkt.),
  • Toyo Proxes Sport 2 (2,2 pkt.),
  • Kumho Ecsta PS71 (2,9 pkt.),
  • Nokian Tyres Powerproof 1 (3,3 pkt.),
  • Giti GitiSport S2 (3,1 pkt).

W nawiasach podajemy ocenę uzyskaną w kategorii ”właściwości jezdne”, stąd niektóre - niżej klasyfikowane modele - mogą mieć lepszy wynik niż opony sklasyfikowane wyżej. Na werdykt ADAC wpływa bowiem szereg innych kwestii, jak np. wpływ opon na środowisko (ścieranie), czy cena na rynku niemieckim. Ta może się jednak sporo różnić w Polsce, stąd zdecydowaliśmy się podać najważniejszy - z punktu widzenia kierowcy - parametr.

Jakie opony letnie kupić? ADAC wskazuje na dobry kompromis

Na liście średniaków znalazło się kilka modeli, które warto wziąć pod uwagę eksploatując samochód w konkretnych warunkach. Przykładowo - Nokian Tyres Powerproof 1 zapewnia przeciętne właściwości jezdne na suchej nawierzchni, ale testerzy chwalą ten model za dobre radzenie sobie z mokrą nawierzchnią.

W regionach górskich, gdzie często występują ”oberwania chmury” może to więc być całkiem rozsądny wybór. Podobnie jest np. z Kumho Ecsta PS71, a - odwrotnie - z Ceat SportDrive. Te bardzo przeciętnie radzą sobie na mokrej nawierzchni ale wykazują się ponadprzeciętną trakcją na suchym.

Szukasz dobrych opon letnich? Tych modeli lepiej unikać

W opinii ekspertów z ADAC trzy z osiemnastu przetestowanych modeli opon nie są ”warte polecenia”. Dotyczy to modeli:

  • Norauto Prevensys 4 (3,9 pkt.),
  • Syron Tires Premium Performance (3,9 pkt.),
  • Doublecoin DC100 (5,5 pkt.)

Zwłaszcza ostatni model zapewnia bezkonkurencyjną trwałość szacowaną na rewelacyjne 74 400 km, ale wykonane są z tak twardej mieszanki, że właściwości jezdne pozostawiają wiele do życzenia.

Jakie opony letnie wytrzymają najdłużej?

ADAC testuje też opony pod kątem ich ścieralności, a - co za tym idzie - prognozowanej żywotności. To ważne, bo rozbieżności między najgorszą (Giti GitiSport S2 - 33 600 km) a najlepszą oponą w tym względzie (Doublecoin DC-100) wynoszą w przypadku testowanych modeli ponad 40 000 km.

Odrzucając skrajności, na szczególną uwagę zasługują w tym względzie:

  • Bridgestone Potenza Sport,
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric,
  • Michelin Pilot Sport 5

Każdy z tych modeli ma prognozowaną żywotność przekraczającą 50 000 km.

Słabo, co w tym przypadku oznacza prognozowaną żywotność poniżej 40 000 km, wypadają w tym zestawieniu:

  • Giti GitiSport S2,
  • Yokohama Advan Sport V107,
  • Firestone Firehawk Sport,
  • Toyo Proxes Sport 2,
  • Kumho Ecsta PS71.
Chińskie samochody podbijają polski rynekWydarzenia24Wydarzenia 24