Czy samochody hybrydowe również trzeba ładować, tak jak elektryczne?
Nacisk na ekologiczne rozwiązania dotarł już dobrych kilka lat temu również do branży motoryzacyjnej, a co rusz zaostrzane normy emisji spalin zmuszają producentów do opracowywania nowych technologii. Jedną z nich jest napęd hybrydowy, który wychodzi na przeciw oczekiwaniom klientów niebędących zainteresowanymi samochodami w pełni elektrycznymi.
Spis treści:
Przy wyborze nowego auta wiele osób mylnie odrzuca te, które posiadają napęd hybrydowy twierdząc, że do ładowania akumulatorów niezbędna jest ładowarka, a co za tym idzie korzystanie z publicznych stacji ładowania lub z własnego gniazdka. Dla osób, które mieszkają w blokach faktycznie mogłoby to być uciążliwe, jednakże na rynku jest wiele modeli samochodów, które napędzane są jednostkami hybrydowymi, które nie potrzebują, a nawet nie mają możliwości, aby podłączyć je do zewnętrznego źródła prądu.
Przy oznaczeniach silników, które dodatkowo wspomagane są jednostką elektryczną, pojawia się wiele różnych oznaczeń, które jednocześnie określają, czy akumulatory należy ładować przy użyciu zewnętrznego źródła prądu. Warto jest zatem przed rozpoczęciem poszukiwań samochodu z napędem hybrydowym poznać dokładne różnice między typami jednostek hybrydowych oraz korzyściami i wadami.
Jakie są różnice pomiędzy HEV, Mild Hybrid oraz Plug-In?
Obecnie wyróżnia się trzy rodzaje napędu hybrydowego, które różnią się wielkością akumulatorów, stopniem wspomagania silnika spalinowego i przede wszystkim rodzajem ładowania baterii. Przez wiele lat zdecydowanie najbardziej popularna była HEV, czyli Hybrid Electric Vehicle, nazywana również pełną hybrydą. Wszystko za sprawą pojazdów osobowych marki Toyota, która już w 1997 roku zaprezentowała na rynku model Prius z napędem hybrydowym. Samochód ten nie posiadał dodatkowego gniazdka, które pozwalałoby naładować akumulator korzystając z zewnętrznego źródła prądu. Silnik elektryczny wspomaga benzynową jednostkę, pozwalając na zmniejszenie zużycia paliwa oraz zwiększenie zasięgu na jednym tankowaniu. Niezbędna energia elektryczna pochodzi z akumulatora wysokonapięciowego, który ładowany jest poprzez odzyskiwanie energii podczas hamowania, a także doładowywany jest z silnika spalinowego. Pojazdy z napędem HEV mogą poruszać się z wyłączonym silnikiem spalinowym do określonej prędkości i tylko na krótkich dystansach.
Mild Hybrid to kolejny rodzaj napędu hybrydowego. Akumulatory również nie wymagają dodatkowego ładowania, a silnik elektryczny charakteryzuje się znacznie mniejszą mocą, zwykle w zakresie od kilku do kilkunastu kilowatów. Jego zadanie polega głównie na delikatnym wspomaganiu silnika spalinowego, na przykład podczas ruszania czy przyspieszania. W najnowszych modelach samochodów osobowych wyposażonych w taki typ silnika hybrydowego coraz częściej pojawia się możliwość tzw. żeglowania, czyli jazdy z wyłączoną jednostką spalinową lub manewrowania przy niskich prędkościach w trybie elektrycznym. Oszczędność w zużyciu paliwa jest niewielka, chociaż producenci zapewniają, że jazda jest znacznie bardziej ekologiczna niż w przypadku tradycyjnego silnika benzynowego lub wysokoprężnego.
Niemalże każdy producent samochodów osobowych ma w swojej ofercie hybrydy typu Plug-In. Jednostka benzynowa wspomagana jest przez silnik elektryczny o znacznie większej mocy, która może przekraczać nawet 100 KM. Bateria ma zdecydowanie większą pojemność i przede wszystkim możliwe jest naładowanie akumulatora z domowego gniazdka lub na stacji ładowania. Samochód przy użyciu jedynie silnika zasilanego prądem może poruszać się z prędkością nawet 140 km/h, a na jednym ładowaniu najnowsze auta z hybrydą PHEV przejadą ponad 100 km. Jeśli bateria zostanie wyczerpana, bez żadnego problemu można korzystać z dobrodziejstw silnika spalinowego, aby dokończyć podróż. To idealny kompromis dla tych, którzy jeszcze nie są gotowi na zakup pełnoprawnego samochodu elektrycznego, ale jednocześnie chcieliby korzystać z jego zalet podczas krótkich podróży po mieście.
Jak ładować akumulator w samochodzie hybrydowym?
Baterie w samochodach typu Plug-In są na tyle duże, że producenci przewidzieli możliwość ich zewnętrznego ładowania. Dzięki temu podczas krótkich podróży możemy korzystać jedynie z silnika elektrycznego, a w przypadku dalszych dystansów wykorzystać jednostkę spalinową. Naładowanie do pełna takiego akumulatora jest znacznie krótsze niż w przypadku elektrycznych odpowiedników. Warto również zauważyć, że wszystkie hybrydy wyposażone są w system odzyskiwania energii podczas hamowania. W większości PHEV-ów można jednak wymusić ładowanie baterii (nawet do pełna) przy użyciu silnika spalinowego, co jest funkcją wartą podkreślenia.
Jaki napęd hybrydowy wybrać?
Systematycznie zwiększa się liczba dostępnych modeli z napędem typu Plug-In, a wszystko za sprawą możliwości pokonania coraz większego dystansu jedynie przy wykorzystaniu silnika elektrycznego. Przecież zawsze możemy ratować się benzyniakiem i wizytą na tradycyjnej stacji paliw. Wśród taksówkarzy królują natomiast wszelkiej maści Toyoty Corolle oraz Priusy z napędem hybrydowym, które nie wymagają dodatkowego ładowania, a jednocześnie znacznie obniżają średnie spalanie. Wybór hybrydy typu PHEV ma sens przede wszystkim dla osób, które dysponują możliwością ładowania - na przykład posiadają garaż z gniazdkiem elektrycznym. Jednak należy pamiętać, że PHEV-y są na tyle drogie, że dopłata do nich często nie jest uzasadniona ekonomicznie. Z kolei w przypadku hybryd miękkich klient zwykle nie ma wyboru między wersją z takim układem a bez, a często nawet nie zdaje sobie sprawy, że jego samochód korzysta z MHEV-a. Natomiast hybrydy typu HEV oferują realne korzyści, z których każdy może korzystać na co dzień - bez potrzeby podłączania do źródła zasilania.