Czarne kropki na szybie to tak zwany frit. Ma on kilka ważnych funkcji
Wielu kierowców nawet nie zwraca na nie uwagi, być może dlatego, że czarne kropki na szybie nie znajdują się bezpośrednio na linii wzroku. Tak zwany frit jest jednak ważnym elementem szyb samochodowych, który zapewnia ich odpowiednie mocowanie, a także ochronę przed działaniem promieni słonecznych.
Czarne kropki na szybie, zwane fritem, są ważnym elementem stosowanym podczas montażu szyby do nadwozia. Pełnią też istotną funkcję ochronną i w pewnych sytuacjach mogą poprawiać widoczność, chroniąc przed oślepieniem, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo jazdy. Mają również wartość estetyczną.
Po co jest frit, czyli czarne kropki na szybie?
Głównym zadaniem fritu jest zwiększenie przyczepności kleju mocującego szybę do nadwozia. Dzieje się tak dzięki chropowatej powierzchni, którą tworzy frit, zapewniając mocniejsze i trwalsze połączenie, odporne na wibracje, wahania temperatur oraz wstrząsy.
Oprócz aspektów technicznych frit spełnia również funkcję estetyczną, skutecznie maskując spoiny i uszczelnienia wokół przedniej szyby. Ważna jest też jego rola ochronna – zabezpiecza klej przed degradującym działaniem promieni UV, które mogłyby osłabić połączenie szyby z karoserią.
Charakterystyczny wzór fritu, najczęściej w postaci czarnych kropek, ma także znaczenie dla bezpieczeństwa. Pomaga on w równomiernym rozkładzie naprężeń termicznych na powierzchni szyby, zmniejszając ryzyko jej pęknięcia przy gwałtownych zmianach temperatury. W określonych warunkach pogodowych frit redukuje również odblaski światła, poprawiając widoczność dla kierowcy. Dodatkowo niweluje optyczne zniekształcenia spowodowane różnicą temperatur.
Frit może także występować w okolicy mocowania lusterka wstecznego, szczególnie w tych miejscach na szybie, których nie osłaniają osłony przeciwsłoneczne w kabinie. W tym wypadku chodzi głównie o poprawienie bezpieczeństwa, bo czarne kropki zmniejszają ryzyko oślepienia.
Czarnych kropek na szybach samochodu może być więcej. Te umieszczone w prawym dolnym rogu szyby, tuż pod oznaczeniem producenta, tworzą unikalny kod produkcyjny, który pozwala precyzyjnie określić datę produkcji szyby. System ten opiera się na prostej zasadzie: liczba kropek wskazuje miesiąc produkcji, natomiast towarzysząca im cyfra oznacza rok. Przykładowo, szyba wyprodukowana w maju 2012 roku będzie oznaczona pięcioma kropkami oraz liczbą 12.
Jak czyścić frit?
Ze względu na jego większą wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne w porównaniu z powierzchnią szyby zaleca się stosowanie delikatnych środków czyszczących. W trakcie mycia szyby, a szczególnie tej części, na której umieszczono czarne kropki, należy więc unikać agresywnych detergentów oraz ostrych narzędzi, które mogłyby naruszyć ich strukturę.