Bez tego płynu nie pojedzie żaden diesel. Co to jest AdBlue?

Nowoczesne silniki Diesla przeszły w ostatnich latach prawdziwą rewolucję technologiczną. Z hałaśliwych, dymiących jednostek przekształciły się w wydajne, ciche i ekologiczne układy napędowe. Najważniejszym elementem tej zmiany jest system SCR (Selective Catalytic Reduction - Selektywna Redukcja Katalityczna) współpracujący z płynem AdBlue. Rozwiązanie to stało się niezbędne wraz z wprowadzeniem rygorystycznych norm emisji spalin Euro 6 w latach 2014-2015.

AdBlue - co ile trzeba wymieniać i co się stanie, gdy o tym zapomnimy?
AdBlue - co ile trzeba wymieniać i co się stanie, gdy o tym zapomnimy?INTERIA.PL

Co to jest AdBlue i jak działa?

AdBlue to precyzyjnie skomponowana mieszanka zawierająca 32,5 proc. mocznika i 67,5 proc. wody demineralizowanej. Mimo prostego składu, odgrywa ważną rolę w redukcji szkodliwych emisji tlenków azotu (NOx) w silnikach wysokoprężnych. Zgodnie z normami Euro 6, emisja tych szkodliwych związków nie może przekraczać 80 mg/km.

W autach z silnikami Diesla stosuje się płyn AdBlue. Co to jest i do czego on służy?Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Mechanizm działania AdBlue jest niezwykle skuteczny. Płyn jest wtryskiwany do układu wydechowego przed katalizatorem SCR, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Następnie amoniak wchodzi w reakcję z tlenkami azotu, przekształcając je w nieszkodliwe substancje - czysty azot i wodę. Efektywność tego procesu jest imponująca - system eliminuje około 90 proc. szkodliwych związków.

Co się stanie, gdy zabraknie płynu AdBlue?

Płyn AdBlue jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania katalizatora SCR i całego układu oczyszczania spalin. Jego niedobór w praktyce uniemożliwia korzystanie z samochodu. Gdy poziom płynu spada do krytycznego minimum, komputer sterujący pracą silnika może spowodować jego unieruchomienie lub przejście w tryb awaryjny, co objawia się znacznym spadkiem mocy.

Zgodnie z aktualnymi przepisami, eksploatacja pojazdu bez płynu AdBlue jest niedozwolona. Nowoczesne samochody wyposażone są w zaawansowane systemy ostrzegawcze, które informują kierowcę o niskim poziomie AdBlue z dużym wyprzedzeniem - nawet 1-2 tys. km przed całkowitym wyczerpaniem płynu.

System ostrzegawczy aktywuje się, gdy w zbiorniku pozostaje ilość płynu wystarczająca na przejechanie co najmniej 2,4 tys. km lub gdy poziom spadnie do 10 proc. pojemności zbiornika. W miarę zmniejszania się ilości płynu, sygnały ostrzegawcze stają się coraz intensywniejsze, a kierowca jest informowany o liczbie możliwych jeszcze uruchomień silnika oraz dystansie, jaki można przejechać.

W sytuacji całkowitego braku AdBlue, po zgaszeniu silnika prawdopodobnie niemożliwe będzie jego ponowne uruchomienie. Co więcej, jazda z pustym zbiornikiem AdBlue może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora SCR, którego wymiana jest kosztowna - minimum 1 tys. zł w przypadku samochodów osobowych, a nawet kilka tysięcy złotych dla ciężarówek i autobusów.

Tankowanie AdBlue i cena

Płyn AdBlue można uzupełniać samodzielnie. Dystrybutory oznaczone charakterystycznym niebieskim kolorem są dostępne na wielu stacjach paliw. Można również skorzystać z kanistra z płynem, który najkorzystniej jest zamówić przez internet, gdzie jego cena może być nawet o połowę niższa niż na stacjach - 5 litrów płynu kosztuje zwykle od kilkunastu złotych, za 10-litrowy kanister zapłacimy minimum 30 zł.

Wlew AdBlue umiejscowiony jest najczęściej tuż obok wlewu paliwa, pod tą samą klapką. Podczas tankowania warto zachować ostrożność, aby nie rozlać płynu na karoserię - AdBlue ma tendencję do krystalizacji i może tworzyć białą powłokę, którą należy niezwłocznie usunąć, by uniknąć korozji.

Na jednym zbiorniku AdBlue, który w samochodach osobowych ma zwykle pojemność od 12 do 18 litrów, można przejechać zazwyczaj między 5 a 20 tys. kilometrów. Zużycie płynu zależy od stylu jazdy, wielkości silnika oraz warunków eksploatacji pojazdu.

AdBlue może być stosowane w każdych warunkach pogodowych, choć zamarza w temperaturze poniżej -11°C. Aby zapewnić niezawodne działanie systemu SCR zimą, zbiornik i układ dozowania wyposażone są w odrębny system grzewczy, sterowany automatycznie przez elektronikę pokładową.

Uzupełnienie płynu AdBlue zazwyczaj “resetuje” układ i umożliwia dalszą jazdę bez konieczności wizyty w autoryzowanym serwisie.

Czy SCT w Krakowie powinna obejmować całe miasto?Szczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?