Z kontraktu zniknęła droga ekspresowa S19

Budowa drogi ekspresowej S19 na południe od Rzeszowa - to główna kwestia sporna Kontraktu Terytorialnego, który negocjowany jest między rządem a władzami województwa podkarpackiego. S19 to dla nas priorytet dużej wagi - powiedział marszałek Podkarpacia Władysław Ortyl.

Kontrakt Terytorialny to umowa pomiędzy rządem a samorządem, określająca inwestycje istotne dla rozwoju kraju i województwa.

Podkarpacie zaproponowało wpisanie do KT ponad 90 inwestycji na łączną sumę ok. 37 mld zł. W czasie negocjacji w kontrakcie zostało na razie uwzględnionych 69 projektów, przy czym 22 z nich mają być jeszcze negocjowane. Ostateczna suma, jaka ma trafić do regionu, to prawie 22 mld zł.  

 Zatwierdzenie podkarpackiego KT początkowo miało się znaleźć we wtorkowym porządku obrad rady ministrów razem z 13 innymi regionami. Ostatecznie w planie obrad uwzględniono dziewięć kontraktów - wśród nich nie było podkarpackiego dokumentu. We wtorek rząd przyjął siedem kontraktów; wcześniej zatwierdzono KT dla woj. podlaskiego i śląskiego. 

Reklama

  Jak dodał Ortyl, sporną kwestią w negocjacjach z rządem jest również nieuwzględnienie zapisów zawartych w protokole negocjacyjnym w ostatecznym kształcie KT.  

 "To nie jest tak, że nie chcemy podpisać kontraktu. Niepokoi nas rozbieżność między protokołem podpisanym przez obie strony po pierwszej turze negocjacji a projektem kontraktu, który otrzymaliśmy do podpisania. Nie było w nim m.in. S19, dlatego takiego dokumentu nie podpiszemy - tym bardziej, że podobnie myślą również inne ugrupowania w regionie" - podkreślił marszałek woj. podkarpackiego.   

Zdaniem Ortyla wśród projektów, które zostały zapisane w podkarpackim KT po pierwszej turze negocjacji, są inwestycje niezwykle ważne dla rozwoju regionu.  "Dlatego mam nadzieję, że dołączą kolejne inwestycje, które zniknęły z kontraktu, a były uzgodnione podczas negocjacji z czego najważniejsza oczywiście S19" - zaznaczył.   

Droga ekspresowa S19 jest niezwykle ważna dla regionu i całej wschodniej części Polski. Trasa w naszym kraju ma przebiegać - od granicy z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Plany zakładają, że polska S19 będzie częścią korytarza transeuropejskiego "Via Carpatia". Szlak ten ma rozpoczynać się na północy Europy w Kłajpedzie na Litwie i będzie biegł przez Polskę i dalej na południe przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do Grecji.   

Wśród projektów, które znalazły się w podkarpackim KT, są m.in. Aglomeracyjna Kolej Podmiejska wraz z budową linii kolejowej do lotniska w Jasionce, budowa południowej obwodnicy Rzeszowa, Centrum Badawczo-Rozwojowe Odnawialnych Źródeł Energii Politechniki Rzeszowskiej, elektryfikacja linii kolejowej Rzeszów-Ocice oraz Podkarpackie Centrum Lekkoatletyczne.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy