Wielu chętnych na budowę kolejnego odcinka drogi S7

Kilkanaście firm i konsorcjów zostało zaproszonych do II etapu przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 z Koszwał do Elbląga o długości ok. 40 km. GDDKiA spodziewa się, że budowa rozpocznie się w drugim półroczu 2015 roku i potrwa ok. trzech lat.

Droga nr 7 należy do najszybciej rozbudowanych
Droga nr 7 należy do najszybciej rozbudowanychWojciech StróżykReporter

Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa k. Elbląga. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 3,3 mld zł.

Rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA Piotr Michalski poinformował w czwartek, że został ogłoszony II etap przetargu na dwa odcinki drogi ekspresowej S7 między Koszwałami a Kazimierzowem koło Elbląga. Do II etapu przetargu zostały zaproszone firmy i konsorcja, które przeszły pozytywnie etap weryfikacji. "Mają potencjał i możliwości do realizacji nowej trasy" - tłumaczy Michalski. Podał, że do II etapu zostało zaproszonych kilkanaście firm i konsorcjów z kraju i zagranicy, które złożyły swoje oferty w październiku ub. roku w ramach I etapu przetargu. Poinformował, że z przetargu, ze względu na niespełnienie wymagań postępowania, wykluczone zostało jedno konsorcjum i jedna firma.

Większość zaproszonych oferentów chce realizować oba odcinki trasy. Jak podaje Michalski, "firmy i konsorcja mogą złożyć ofertę tylko na jedno z dwóch zadań". W przetargu o wyborze wykonawcy w 90 proc. decydować ma cena, a po 5 proc. - czas realizacji (między 27 a 30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (od 5 do 10 lat). Termin złożenia ofert upływa 3 czerwca. "Jeśli wszystko przebiegnie sprawnie, prace budowlane mogłyby się rozpocząć na przełomie sierpnia i września bieżącego roku" - informuje GDDKiA. Budowa ma trwać ok. trzech lat.

Michalski wyjaśnił, że trasa ekspresowa S7 ma przebiegać w śladzie lub w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 7. Istniejące odcinki obecnej "siódemki", niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej, zostaną dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego.

Na ponad 20-km odcinku na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Obecny most w Kiezmarku będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.

Na ponad 19-km odcinku S7 na trasie Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych. Rzecznik podał, że piąty węzeł na trasie, już istniejący w Nowym Dworze Gdańskim będzie zachowany jako część nowej drogi.

Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77). Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas