Ważny wniosek w sprawie budowy odcinka S12. Chodzi o odszkodowania

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do Wojewody Lubelskiego skierowano wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla odcinka S12 Piaski – Dorohucza. Decyzja jest ważna nie tylko dla wykonawcy inwestycji, ale także dla dotychczasowych właścicieli terenów przejętych pod budowę drogi.

Odcinek drogi ekspresowej S12 Piaski - Dorohucza będzie liczył blisko 10 km.
Odcinek drogi ekspresowej S12 Piaski - Dorohucza będzie liczył blisko 10 km. GDDKiA

Co daje decyzja ZRID?

W przypadku wykonawcy prac wydanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac. Ponadto zatwierdza ona podział nieruchomości oraz granice terenu przewidzianego pod budowę drogi. W przypadku dotychczasowych właścicieli tych nieruchomości oznacza to, że rozpocząć się może procedura odszkodowawcza.

10-kilometrowy fragment S12 za prawie 358 mln zł

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej S12 z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Ponadto powstać mają drogi do obsługi ruchu lokalnego, sześć wiaduktów, most czy siedem przejść dla zwierząt. Trasa przebiegać będzie nowym śladem przez gminy Trawniki i Piaski. Swój początek będzie miała na istniejącym już węźle Piaski Wschód, który zostanie rozbudowany w ramach planowanej budowy drogi S17 Piaski - Łopiennik.

10-kilometrowy odcinek S12 będzie miał swój początek na istniejącym już węźle Piaski Wschód (na zdjęciu). Jego koniec planowany jest na wysokości Pełczyna.GDDKiA

Fragment drogi ekspresowej S12 początkowo przebiegać będzie po północnej stronie obecnej drogi krajowej nr 12. Następnie przetnie ją i ominie miejscowość Biskupice od południa. Koniec odcinka planowany jest na wysokości Pełczyna. Tam kierowcy zjadą drogą powiatową na obecną DK12.

Za realizację blisko 10-kilometrowego odcinka odpowiadać będzie firma Intercor. Podpisana z nią umowa opiewa na niemal 358 mln zł.

Konieczne zmiany w przebiegu S12. Wszystko przez składowisko odpadów

GDDKiA informuje, że po przeprowadzeniu badań geologicznych podjęto decyzję, że z pierwotnych planów należy wyłączyć fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych Piaski - Dorohucza oraz Dorohucza - Chełm.

Badania wykazały, że w rejonie planowanego węzła Dorohucza, występują odpady przemysłowe. W związku z tym GDDKiA zdecydowała się ominąć składowisko. To zaś oznacza zmiany w przebiegu trasy między Pełczynem oraz miejscowością Chojno Nowe Drugie i w konsekwencji opracowanie nowego wariantu, a także uzyskanie decyzji środowiskowej. Umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej dla tego fragmentu została już podpisana. Jak informuje GDDKiA, obecnie prowadzone są prace dokumentacyjne.

Droga S12 połączy centrum kraju z granicą polsko-ukraińską

Droga ekspresowa S12 w przyszłości połączy autostradę A1 w województwie łódzkim, przez województwo mazowieckie i lubelskie ze znajdującym się w Dorohusku przejściem granicznym z Ukrainą. Odcinek, którego dotyczy złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID, jest częścią liczącego ok. 75 km fragmentu prowadzącego z miejscowości Piaski do granicy z Ukrainą w Dorohusku.

Jeśli chodzi o pozostałe odcinki S12 na tej trasie, w zeszłym roku rozpoczęła się budowa obwodnicy Chełma. Pod koniec marca tego roku natomiast do Wojewody Lubelskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka Chełm - Dorohusk. W przypadku fragmentu Dorohucza - Chełm opracowywana jest dokumentacja potrzebna do złożenia wniosku o wydanie ZRID. Złożenie wniosku o wydanie tej decyzji jest planowane na drugi kwartał tego roku.

Kobieta za kierownicą ciężarówki. Brigitte jeździ od 30 lat Deutsche Welle
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas