Ważny wniosek w sprawie budowy odcinka S12. Chodzi o odszkodowania
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do Wojewody Lubelskiego skierowano wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla odcinka S12 Piaski – Dorohucza. Decyzja jest ważna nie tylko dla wykonawcy inwestycji, ale także dla dotychczasowych właścicieli terenów przejętych pod budowę drogi.
Spis treści:
Co daje decyzja ZRID?
W przypadku wykonawcy prac wydanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac. Ponadto zatwierdza ona podział nieruchomości oraz granice terenu przewidzianego pod budowę drogi. W przypadku dotychczasowych właścicieli tych nieruchomości oznacza to, że rozpocząć się może procedura odszkodowawcza.
10-kilometrowy fragment S12 za prawie 358 mln zł
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej S12 z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Ponadto powstać mają drogi do obsługi ruchu lokalnego, sześć wiaduktów, most czy siedem przejść dla zwierząt. Trasa przebiegać będzie nowym śladem przez gminy Trawniki i Piaski. Swój początek będzie miała na istniejącym już węźle Piaski Wschód, który zostanie rozbudowany w ramach planowanej budowy drogi S17 Piaski - Łopiennik.
Fragment drogi ekspresowej S12 początkowo przebiegać będzie po północnej stronie obecnej drogi krajowej nr 12. Następnie przetnie ją i ominie miejscowość Biskupice od południa. Koniec odcinka planowany jest na wysokości Pełczyna. Tam kierowcy zjadą drogą powiatową na obecną DK12.
Za realizację blisko 10-kilometrowego odcinka odpowiadać będzie firma Intercor. Podpisana z nią umowa opiewa na niemal 358 mln zł.
Konieczne zmiany w przebiegu S12. Wszystko przez składowisko odpadów
GDDKiA informuje, że po przeprowadzeniu badań geologicznych podjęto decyzję, że z pierwotnych planów należy wyłączyć fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych Piaski - Dorohucza oraz Dorohucza - Chełm.
Badania wykazały, że w rejonie planowanego węzła Dorohucza, występują odpady przemysłowe. W związku z tym GDDKiA zdecydowała się ominąć składowisko. To zaś oznacza zmiany w przebiegu trasy między Pełczynem oraz miejscowością Chojno Nowe Drugie i w konsekwencji opracowanie nowego wariantu, a także uzyskanie decyzji środowiskowej. Umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej dla tego fragmentu została już podpisana. Jak informuje GDDKiA, obecnie prowadzone są prace dokumentacyjne.
Droga S12 połączy centrum kraju z granicą polsko-ukraińską
Droga ekspresowa S12 w przyszłości połączy autostradę A1 w województwie łódzkim, przez województwo mazowieckie i lubelskie ze znajdującym się w Dorohusku przejściem granicznym z Ukrainą. Odcinek, którego dotyczy złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID, jest częścią liczącego ok. 75 km fragmentu prowadzącego z miejscowości Piaski do granicy z Ukrainą w Dorohusku.
Jeśli chodzi o pozostałe odcinki S12 na tej trasie, w zeszłym roku rozpoczęła się budowa obwodnicy Chełma. Pod koniec marca tego roku natomiast do Wojewody Lubelskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka Chełm - Dorohusk. W przypadku fragmentu Dorohucza - Chełm opracowywana jest dokumentacja potrzebna do złożenia wniosku o wydanie ZRID. Złożenie wniosku o wydanie tej decyzji jest planowane na drugi kwartał tego roku.