W ciężarówkach pojawią się inteligentne tachografy

Od czerwca 2019 r., gdy zgodnie z załącznikiem IC do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 165/2014, w pojazdach trzeba będzie instalować inteligentne tachografy, to nie kierowca będzie pilnował tachografu, lecz tachograf kierowcę - pisze "PB".

"Komisja Europejska (KE) uznała, że zawodowi kierowcy coraz częściej i na różne sposoby oszukują w sprawie czasu pracy. Dlatego opracowała załącznik IC do rozporządzenia PE i Rady UE, który szczegółowo określa budowę i użytkowanie tzw. inteligentnych tachografów. Ma to ograniczyć możliwość ingerowania w pracę tych urządzeń i zwiększyć wykrywanie manipulacji" - czytamy w artykule.

Z ustaleń Komisji wynika bowiem, że "w co trzecim pojeździe dochodzi do oszustw w rejestrowaniu czasu pracy i odpoczynku".

Reklama

"Zminimalizowanie manipulacji jest jednym z najważniejszych wyzwań, przed jakimi staje branża transportowa" - mówi Małgorzata Stocerz, kierownik ds. kluczowych klientów i obsługi służb kontrolnych INELO, która uczestniczy w konsultacjach Komisji Europejskiej.

"Tachografy cyfrowe wprowadzone w 2006 r., które miały zapobiec nielegalnym praktykom, okazały się tak samo podatne na ingerencję, jak analogowe" - przypomina.

"Ingerencja w pracę urządzeń wpływa na rynkową pozycję uczciwych przewoźników i opinie o całej branży, ale także zagraża bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego" - twierdzi "Puls Biznesu".

Zgodnie z informacjami, do których dotarła gazeta, "nowe urządzenia będą wyposażone m.in. w GPS, dzięki czemu będzie rejestrowane dokładne położenie pojazdu, gdy zaczyna i kończy jazdę, a także co trzy godziny podczas jazdy. Poza tym będzie można szybciej bezprzewodowo odczytać niektóre dane przez wbudowany moduł Bluetooth".

"Przesyłanie informacji będzie możliwe przez ITS-y, czyli Inteligentne Systemy Transportowe" - wskazuje Małgorzata Stocerz. I dodaje: "Nowoczesne urządzenia to element bardziej zrównoważonego, bezpiecznego, innowacyjnego i konkurencyjnego europejskiego sektora drogowego".

Certyfikaty na nowe tachografy będą wydawane na 15 lat - pisze "Puls Biznesu. Ma to skłonić firmy transportowe do wymiany urządzeń właśnie po takim okresie.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy