Tunel pod S1. GDDKiA chwali się postępami prac. Są nowe zdjęcia
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała właśnie świeżą porcję zdjęć z budowy tuneli na drodze ekspresowej S1 Przybędza - Milówka.
Chodzi o strategiczny odcinek, który połączy północ województwa śląskiego z granicą polsko-słowacką.
Sam odcinek S1 Przybędza - Milówka liczy zaledwie 8,5 km długości. Stanowi on fragment dawnej drogi S69 - Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń. Całkowita wartość kontraktu wynosi blisko 1,4 mld zł.
Droga ekspresowa S1 to fragment tzw. VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega ona w osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń. Jej przedłużeniem na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.
Odcinek Przybędza - Milówka liczy sobie zaledwie 8,5 km, ale składają się na niego aż dwa tunele oraz osiem mostów i estakad.
W ramach budowy powstają tu:
- tunel drogowy w masywie Barania o długości około 830 m,
- tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o długości około 1000 m,
- estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o długości około 940 m,
- mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 (7 obiektów).
Oprócz tego drogowcy muszą też przebudować istniejącą infrastrukturę - rozbudować węzły Przybędza i Milówka.
Docelowo droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka (8,5 km), posiadać ma dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Prace budowlane na tym odcinku rozpoczęły się w październiku 2019. Zgodnie z planem wykonawcy mają 34 miesiące na ich realizację. Teoretycznie - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem - inwestycja powinna zostać oddana do użytku w sierpniu bieżącego roku.
***