Tunel na Zakopiance. Znamy termin otwarcia. Kiedy pojadą pierwsi kierowcy?

Być może już w sobotę pierwsi kierowcy przejadą nowym tunelem na Zakopiance. Nieoficjalnie na razie doniesienia mówią, że właśnie wtedy tunel może zostać otwarty dla ruchu.

Tak wygląda wnętrze tunelu na Zakopiance
Tak wygląda wnętrze tunelu na ZakopianceMarek Lasyk Reporter

Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w ramach ćwiczeń służby prowadziły akcję związaną z pozorowanym wypadkiem masowym z udziałem autobusu przewożącego 30 osób i sześciu samochodów osobowych, w tym auta elektrycznego. Zadaniem strażaków i ratowników było ugaszenie pożaru i udzielenie pomocy poszkodowanym.

Ćwiczenia służb w tunelu na Zakopiance

W ćwiczeniach brały udział jednostki zawodowej i ochotniczych straży pożarnych z powiatów chrzanowskiego, krakowskiego, myślenickiego, suskiego oraz nowotarskiego, a także ratownicy medyczni i policjanci. W sumie w akcję zostało zaangażowanych ponad 200 osób.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński przekazał dziennikarzom, że w ćwiczeniach straż pożarna i pozostałe służby chciały sprawdzić realne czasy dostępu do poszkodowanych w środku tunelu.

"Ćwiczono również scenariusze jak najbardziej uprawdopodobniające wypadek w tunelu, łącznie z zadymieniem, wywrotkami samochodów, a także autokaru" - wskazał dyrektor.

Tunel czynny już od soboty, 12 listopada?

Według nieoficjalnych zapowiedzi nowy tunel na Zakopiance będzie udostępniony kierującym w sobotę 12 listopada. Zgodnie z uchwałą rady gminy Jordanów z 27 października br. obiektowi zostało nadane imię Pary Prezydenckiej Lecha i Marii Kaczyńskich.

Prace w samym tunelu o długości 2058 m, wydrążonym w górze Luboń Mały na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała, zostały już zakończone. Przed udostępnieniem tunelu kierowcom wszystkie zamontowane systemy, które mają zapewnić bezpieczeństwom, pomyślnie przeszły testy. W tunelu jest ponad 3 tys. lamp, 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej i cztery wentylatory napowietrzające. W przejściach pomiędzy tunelami zainstalowano 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie.

Wewnątrz obydwu nitek tunelu zainstalowano kamery monitoringu wizyjnego. Zapewniona jest łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego, czujniki dymu oraz czujniki ciepła. Znalazło się tam także 178 głośników, z których w razie konieczności będzie słychać ostrzeżenia i polecenia.

Tunel na Zakopiance opóźniony niemal rok

Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r., a później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty br. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca. O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

Tunel na Zakopiance w liczbach

Do wydrążenia tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Podczas budowy wydobyto materiał skalny o objętości 600 tys. m sześciennych. Do budowy użyto 190 tys. m sześciennych betonu i 48 tys. ton stali.

Tunel ma dwie komory, tzw. nitki, o długość 2058 m, wysokość 4,7 m i szerokość użytkowej 14,9 m. W każdej komorze są po dwa pasy ruchu o parametrach 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości.

Wewnątrz tunelu znajduje się 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m. Środkowa nisza jest przejezdna dla służb ratowniczych. Pośrodku obiektu jest także zatoka postoju awaryjnego. Na wypadek pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej.

Inwestycję uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem na węźle Skomielna; dyspozytorzy będą pracowali całodobowo.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w miejscowości Naprawa, od strony północnej. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.

W związku z powstałym osuwiskiem przy lewym portalu od strony południowej w Skomielnej Białej, czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych.

Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Wartość kontraktu to ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.***

Moto Flesz - odcinek 63. O przyszłości Izery i pierwszych cenach Jeepa z PolskiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas