Tunel na Zakopiance. Znamy termin otwarcia. Kiedy pojadą pierwsi kierowcy?
Oprac.: Mirosław Domagała
Być może już w sobotę pierwsi kierowcy przejadą nowym tunelem na Zakopiance. Nieoficjalnie na razie doniesienia mówią, że właśnie wtedy tunel może zostać otwarty dla ruchu.
Spis treści:
Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w ramach ćwiczeń służby prowadziły akcję związaną z pozorowanym wypadkiem masowym z udziałem autobusu przewożącego 30 osób i sześciu samochodów osobowych, w tym auta elektrycznego. Zadaniem strażaków i ratowników było ugaszenie pożaru i udzielenie pomocy poszkodowanym.
Ćwiczenia służb w tunelu na Zakopiance
W ćwiczeniach brały udział jednostki zawodowej i ochotniczych straży pożarnych z powiatów chrzanowskiego, krakowskiego, myślenickiego, suskiego oraz nowotarskiego, a także ratownicy medyczni i policjanci. W sumie w akcję zostało zaangażowanych ponad 200 osób.
Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński przekazał dziennikarzom, że w ćwiczeniach straż pożarna i pozostałe służby chciały sprawdzić realne czasy dostępu do poszkodowanych w środku tunelu.
"Ćwiczono również scenariusze jak najbardziej uprawdopodobniające wypadek w tunelu, łącznie z zadymieniem, wywrotkami samochodów, a także autokaru" - wskazał dyrektor.
Tunel czynny już od soboty, 12 listopada?
Według nieoficjalnych zapowiedzi nowy tunel na Zakopiance będzie udostępniony kierującym w sobotę 12 listopada. Zgodnie z uchwałą rady gminy Jordanów z 27 października br. obiektowi zostało nadane imię Pary Prezydenckiej Lecha i Marii Kaczyńskich.
Prace w samym tunelu o długości 2058 m, wydrążonym w górze Luboń Mały na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała, zostały już zakończone. Przed udostępnieniem tunelu kierowcom wszystkie zamontowane systemy, które mają zapewnić bezpieczeństwom, pomyślnie przeszły testy. W tunelu jest ponad 3 tys. lamp, 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej i cztery wentylatory napowietrzające. W przejściach pomiędzy tunelami zainstalowano 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie.
Wewnątrz obydwu nitek tunelu zainstalowano kamery monitoringu wizyjnego. Zapewniona jest łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego, czujniki dymu oraz czujniki ciepła. Znalazło się tam także 178 głośników, z których w razie konieczności będzie słychać ostrzeżenia i polecenia.
Tunel na Zakopiance opóźniony niemal rok
Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r., a później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty br. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca. O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.
Tunel na Zakopiance w liczbach
Do wydrążenia tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Podczas budowy wydobyto materiał skalny o objętości 600 tys. m sześciennych. Do budowy użyto 190 tys. m sześciennych betonu i 48 tys. ton stali.
Tunel ma dwie komory, tzw. nitki, o długość 2058 m, wysokość 4,7 m i szerokość użytkowej 14,9 m. W każdej komorze są po dwa pasy ruchu o parametrach 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości.
Wewnątrz tunelu znajduje się 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m. Środkowa nisza jest przejezdna dla służb ratowniczych. Pośrodku obiektu jest także zatoka postoju awaryjnego. Na wypadek pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej.
Inwestycję uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem na węźle Skomielna; dyspozytorzy będą pracowali całodobowo.
Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w miejscowości Naprawa, od strony północnej. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.
W związku z powstałym osuwiskiem przy lewym portalu od strony południowej w Skomielnej Białej, czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych.
Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.
Wartość kontraktu to ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.***