Tunel na Zakopiance to hit wśród kierowców. „Pękła dyszka”
Tunel na Zakopiance otwarty jest już blisko 1,5 roku. W tym czasie przejechało nim już ponad 10 mln pojazdów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła się również szeregiem danych dotyczących natężenia ruchu.
Spis treści:
Tunel na Zakopiance został otwarty prawie 1,5 roku temu
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S7 został oddany do użytku 12 listopada 2022 roku. Budowany był on sześć lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. od portalu północnego w Naprawie, na jezdni prowadzącej w kierunku Rabki-Zdroju. Względy technologiczne i bezpieczeństwa wymuszały prowadzenie w tzw. ruchu ciągłym, czyli 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
Ekipy drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego w październiku 2019 r. Pierwszą nawę tunelu, w kierunku Rabki-Zdroju, przebito po dwóch latach i pięciu miesiącach. Pół roku później, pod koniec kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebita została nawa w kierunku Krakowa.
Ponad 10 mln przejazdów tunelem na Zakopiance
W obu nawach tunelu znajdziemy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który, jak twierdzi GDDKiA, może stać się w przyszłości dodatkowym pasem ruchu. Bezpieczeństwa w konstrukcji pilnuje m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. System liczy również, ile pojazdów przejechało tunelem. Teraz pochwalono się, że od czasu oddania go do użytku odnotowano ponad 10 mln przejazdów. Taki wynik daje średni ruch dobowy na poziomie 20,7 tys. samochodów. Jeśli chodzi o największą liczbę przejazdów jednego dnia, wciąż niepobity jest wynik z 10 września 2023 roku. Wówczas tunelem przejechało 40 524 samochodów.
GDDKiA zwraca uwagę, że tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, ponieważ największy ruch nie odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy. To zaś wyraźnie wskazuje, że trasa w głównym stopniu odgrywa rolę turystyczną. Nawet latem od poniedziałku do czwartku średni ruch nieco przekraczał 22 tys. pojazdów na dobę (w roku szkolnym było to ok. 20 tys. aut). Natomiast od piątku do niedzieli liczba ta rosła już do prawie 29 tys. samochodów dziennie.
A jak ruch rozkłada się pod względem pór dnia? Najmniej aut można spotkać między godziną 1:00 i 4:00. Zwykle przez tunel przejeżdża wtedy pół tysiąca pojazdów. Najwięcej natomiast między 12:00 i 13:00 - prawie 2 tys. Latem codziennie tunelem przejeżdżało ok. 25 tys. samochodów, z czego 2/3 przypadało na godziny 9:00 - 19:00.
Kierowcy stosują się do ograniczenia prędkości w tunelu
W trosce o bezpieczeństwo podróżnych tunel wyposażony został w odcinkowy pomiar prędkości. Jest on wyraźnie oznakowany potężną tablicą świetlną, dzięki czemu znacząca większość kierowców stosuje się do obowiązującego ograniczenia prędkości do 100 km/h - GDDKiA twierdzi, że to ponad 99 proc. kierujących. Ci, którzy jeżdżą szybciej, niż pozawalają na to przepisy, zwykle przekraczają prędkość o maksymalnie 20 km/h. GDDKiA zwraca jednak uwagę, że zdarzają się również przypadki przekroczenia prędkości o ponad 80 km/h.
Oprócz tego konstrukcja jest pod stałym, całodobowym monitoringiem. W tunelu zamontowane są kamery obrotowe, kamery stałopozycyjne czy kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny). Oprócz tego w tunelu znajduje się 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 czujników dymu, a także cztery liniowe czujniki ciepła. Ponadto tunel wyposażony jest w 178 głośników, przez które, w razie niebezpiecznej sytuacji, wydawane są polecenia. Zamontowane są one wewnątrz tunelu, w przejściach między nawami i w budynkach technicznych.