To będzie najdłuższy odcinek S74. Wkrótce rusza budowa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o złożeniu wniosku w sprawie rozpoczęcia budowy najdłuższego odcinka drogi S74 - Cedzyna – Łagów. Inwestycja realizowana od marca 2024 roku docelowo skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.

To będzie najdłuższy odcinek S74. Wkrótce rusza budowa
To będzie najdłuższy odcinek S74. Wkrótce rusza budowa GDDKiA

Po niemal roku oczekiwania, wkrótce ruszy budowa kolejnego ważnego odcinka drogi ekspresowej S74. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła właśnie wniosek do Wojewody Świętokrzyskiego wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji. Uzyskanie zgody pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych, a także na uruchomienie procedury związanej z wypłatą odszkodowań. Jeśli wszystko pójdzie po myśli drogowców, nową drogą pojedziemy w I połowie 2028 roku.

Budowa S74 to najdroższa inwestycja w historii regionu

Odcinek S74 Cedzyna – Łagów o długości ok. 30 km i wartości 1,1 mld zł to najdroższa inwestycja drogowa w historii województwa świętokrzyskiego i jednocześnie najdłuższy odcinek ekspresowej trasy w regionie. Trasa będzie biec po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, tworząc także ważną część obwodnicy Łagowa.

W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej i dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie także 16 wiaduktów w ciągu S74 i nad drogą ekspresową oraz 13 mostów w ciągu drogi ekspresowej i innych dróg publicznych.

S74 w świętokrzyskim. Łącznie powstaje 104 km dróg

Na terenie województwa świętokrzyskiego obecnie realizowanych jest sześć odcinków drogi ekspresowej S74 o łącznej długości 104 km. Prace budowlane trwają na dwóch z nich, natomiast dla pozostałych czterech złożono wnioski o decyzję ZRID. Trasa ekspresowa połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, a także zapewni komunikację między węzłami autostrad A1 i A2 oraz budowaną trasą S19 Via Carpatia.

Najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 oraz północnego łącznika do obwodnicy. Prace budowlane na tych odcinkach rozpoczęły się w 2023 roku i mają zakończyć się już za kilka miesięcy. W grudniu ubiegłego roku rozpoczęto prace na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które potrwają do 2026 roku. Dla trzech odcinków S74: od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km), od Łagowa do Opatowa (18,3 km) oraz przejścia przez Kielce (5 km) opracowano dokumentacje projektowe, co umożliwiło złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID w 2024 roku.

W 2028 roku, po ukończeniu inwestycji między Cedzyną a Łagowem, droga ekspresowa S74 stanie się nieprzerwanym, ponad stukilometrowym odcinkiem, łączącym granicę województw łódzkiego i świętokrzyskiego z Opatowem.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL