Świętokrzyskie zamieni się w plac budowy. Rekordowa liczba inwestycji
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała duże zmiany dla kierowców podróżujących drogami woj. świętokrzyskiego. Plany na 2025 rok zakładają m.in. budowę czterech nowych odcinków dróg krajowych o łącznej długości ok. 27 km. Jednocześnie w najbliższych 12 miesiącach drogowcy chcą oddać do użytku obwodnicę Opatowa z łącznikiem północnym i obwodnicę Wąchocka. W realizacji jest także sześć odcinków drogi ekspresowej S74.
Bez wątpienia tegoroczne plany rozbudowy sieci dróg w województwie świętokrzyskim można określić mianem rekordowych. W 2025 roku drogowcy planują zakończyć trwające inwestycje, których łączna wartość przekracza 5 miliardów złotych. Jednocześnie w przygotowaniu są już realizację kolejnych projektów. Ofensywa drogowa w Świętokrzyskim nie zwalnia, a kierowcy w niektórych miejscach muszą liczyć się z nadchodzącymi utrudnieniami.
Ekspresowy plac budowy w woj. świętokrzyskim
Rok 2025 upłynie m.in. pod znakiem rozbudowy drogi ekspresowej S74. Obecnie w realizacji jest 105 km trasy, a najbliższy ukończeniu jest odcinek obwodnicy Opatowa. W ubiegłym roku wykonane zostały konstrukcje obiektów mostowych, prowadzone były także roboty nawierzchniowe, które teraz będą kontynuowane. W podobnym stopniu zaawansowane są roboty na łączniku północnym DK74 do obwodnicy. Jeden z wiaduktów nad drogą został oddany już do użytkowania w grudniu 2024 r.
Równolegle drogowcy rozpoczęli roboty budowalne na kolejnym odcinku S74 od Mniowa do Kielc. Wkrótce, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ruszą prace na trzech kolejnych fragmentach trasy: od granicy woj. Łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km), od Łagowa do Opatowa (18,3 km), a także na przejściu przez Kielce (5 km). W pierwszym kwartale planowane jest także złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID dla najdłuższego odcinka S74 od Cedzyny do Łagowa (30 km). Będzie to również najdroższy kontrakt w historii woj. świętokrzyskiego wynoszący ok. 1,1 mld zł.
Po uzyskaniu wszystkich decyzji ZRID dla odcinków S74 będziemy mieć najdłuższy do tej pory „ekspresowy” plac budowy. Roboty mogą objąć nawet 95 km tej trasy!
Obwodnice Wąchocka, Morawicy i Woli Morawickiej
W tym roku planowane jest także zakończenie robót na obwodnicy Wąchocka realizowanej w ciągu DK42. W ubiegłym roku na połowie 12-kilometrowego odcinka ułożona została ostatnia warstwa nawierzchni. Kontynuowane będą również prace na budowie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73 (4,4 km). Inwestycja uwzględnia m.in. budowę konstrukcji nośnych dwóch najdłuższych estakad na sieci dróg krajowych województwa świętokrzyskiego o długości prawie 500 i ponad 300 m.
Przygotowania do realizacji kolejnych odcinków w woj. świętokrzyskim
To jednak nie wszystko. Obecnie na terenie województwa świętokrzyskiego prowadzone są prace przygotowawcze dla rozbudowy dziewięciu odcinków dróg krajowych nr 78 i 79, budowy czterech obwodnic i ostatniego fragmentu S74 w woj. świętokrzyskim z Opatowa do granicy z woj. podkarpackim. Łącznie mowa o 115 km tras. Wśród nich są:
- DK78 granica woj. śląskiego i świętokrzyskiego (Goleniowy) – Nagłowice (14,8 km),
- DK78 Nagłowice – Prząsław (10,3 km),
- DK78 Jędrzejów (S7) – Kije (17,7 km),
- DK79 Ożarów – Sobótka (11,5 km),
- DK79 Sośniczany – Koprzywnica (7,2 km),
- DK79 Skrzypaczowice – Osiek (9,8 km),
- DK79 Osiek – Połaniec (12,6 km),
- DK79 Połaniec – Słupia (19,8 km),
- DK79 Słupia – Nowy Korczyn (19,6 km).
Niezmiennie kontynuowane są także prace przygotowawcze dla inwestycji w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Rozpatrywane są wnioski o wydanie DŚU dla obwodnicy Starachowic w ciągu DK42 i obwodnicy Osieka w ciągu DK79.