Najdroższa inwestycja w historii regionu. Podpisano ważną umowę

Droga ekspresowa S74 otrzyma kolejny, ważny odcinek. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie fragmentu między Cedzyną i Łagowem. To najdroższa inwestycja drogowa w historii województwa świętokrzyskiego.

Droga ekspresowa S74. Podpisano umowę na kolejny odcinek

Odcinek S74 Cedzyna - Łagów będzie liczył 30 km. Fragment będzie biegł głównie po nowym śladzie, na północ od istniejącej drogi krajowej nr 74. W ten sposób nowa trasa będzie stanowić obwodnicę Łagowa. W ramach inwestycji zaplanowana jest budowa czterech węzłów (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów). Oprócz tego w Woli Jachowej zbudowany ma być obwód utrzymania drogi. Projekt przewiduje również stworzenie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych, zlokalizowanych w Górnie.

Ponadto na trasie ma pojawić się 16 wiaduktów (w ciągu trasy i nad nią) oraz 13 mostów. Wybudowane zostaną także drogi dojazdowe, pozwalające na obsługę ruchu w okolicy drogi ekspresowej. GDDKiA zwraca uwagę, że "szczegółowe rozwiązania techniczne" zaprezentowane zostaną po opracowaniu przez wykonawcę projektu budowlanego i uzyskaniu decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Fragment między Cedzyną i Łagowem połączony będzie z użytkowanym już odcinkiem Kielce - Cedzyna i pozostającym w realizacji Łagów - Opatów.

Reklama

Odcinek S74 to najdroższa inwestycja w historii regionu

GDDKiA zwraca uwagę, że realizacja trasy S74 Cedzyna - Łagów to najdroższa inwestycja drogowa w historii województwa świętokrzyskiego i zarazem najdłuższy fragment drogi ekspresowej w regionie. W ramach podpisanej umowy wykonawca, Mota-Engil Central Europe, zaprojektuje i wybuduje drogę. Inwestycja kosztować ma ok. 1,1 mld złotych. Na wykonanie zadania firma będzie miała 39 miesięcy (nie licząc okresów zimowych). GDDKiA przewiduje, że trasa zostanie udostępniona kierowcom w pierwszym kwartale 2028 roku.

Droga S74 w świętokrzyskim. Jak wygląda sytuacja?

Obecnie w realizacji na terenie województwa świętokrzyskiego znajduje się również kilka innych odcinków drogi ekspresowej S74. W zeszłym roku rozpoczęły się prace na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do tej obwodnicy. GDDKiA informuje, że kierowcy będą mogli skorzystać z tych odcinków w 2025 roku. Po uzyskaniu decyzji ZRID rozpoczną się natomiast roboty budowlane na odcinku S74 Mniów - Kielce (16,4 km). Wniosek o wydanie decyzji wykonawca złożył w styczniu zeszłego roku. GDDKiA prognozuje, że roboty na tym fragmencie potrwają do 2026 roku.

W przypadku dwóch odcinków - od granicy województwa łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km) i od Łagowa do Opatowa (18,3 km) - opracowywane są dokumentacje projektowe mające związek z planowanym na ten rok złożeniem wniosków o wydanie decyzji ZRID. W obu przypadkach umowy na realizację inwestycji podpisane zostały w zeszłym roku. Planowo roboty zakończą się w 2027 r.

Jeśli chodzi o pięciokilometrowy odcinek węzeł Kielce Zachód - Kielce, zakończyły się prace nad dokumentacją projektową przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID. W przypadku liczącego ok. 70 km fragmentu Opatów - Nisko rozpatrywany jest wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: droga S74 | droga ekspresowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy