Świętokrzyskie: Drogi wśród głównych inwestycji w 2016

2016 rok będzie kolejnym, w którym budowa i przebudowa dróg będą stanowiły największą część inwestycji w regionie. Widać to m.in. w strukturze wydatków budżetu samorządu województwa.

Mimo mniejszego niż w latach ubiegłych budżetu nie zapominamy o inwestycjach - przekonywał dziennikarzy marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas. "To skromniejszy, ale nadal prorozwojowy budżet" - powiedział.

"Jeśli patrzymy na strukturę wydatków, to on taki w istocie jest. Jeśli porównamy sobie inne budżety, jeśli prawie 50 proc. (45,66 proc.) jest kierowane na inwestycje majątkowe i jest to trzecie miejsce w kraju pod względem tego wskaźnika w wydatkach ogółem, jest to budżet prorozwojowy" - przekonywał Jarubas.

Reklama

Według zestawienia zaprezentowanego podczas sesji budżetowej przez skarbnika woj. świętokrzyskiego Marię Fidzińską-Dziurzyńską pod względem procentowego udziału wydatków majątkowych w wydatkach ogółem wyższy odsetek figuruje jedynie w projektach budżetów woj. lubelskiego (48,58 proc.) i małopolskiego (46,31 proc.).

W 2016 r. największą część inwestycji wojewódzkich stanowić będą przedsięwzięcia z zakresu transportu i łączności. W tym dziale przewidziano 171,6 mln zł, czyli niemal trzecią część wszystkich wydatków przewidzianych w budżecie.

"Mamy dwa programy, z których możemy czerpać pieniądze - to jest Rozwój Polski Wschodniej oraz Regionalny Program Operacyjny Województwa świętokrzyskiego" - powiedział dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (ŚZDW) Damian Urbanowski

ŚZDW do 30 marca 2016 r. będzie składał projekty do konkursu w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Wiadomo już, że dysponuje czterema projektami, które mają szansę być zrealizowane z tej puli. Chodzi o drogę wojewódzką 761 między Piekoszowem a Jaworznią, przy której planowane są tereny inwestycyjne. Chodzi o połączenie ich z węzłem Kielce-Jaworznia na ekspresowej S7. Drugi projekt dotyczy znacznie obciążonej przez ruch samochodów ciężarowych drogi 762 Chęciny - Małogoszcz. W grę wchodzi ok. dziesięciokilometrowy odcinek położony w granicach gm. Chęciny, a tym samym Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego. Innym dużym projektem jest droga Kielce-Daleszyce (764), która ma zostać poprowadzona poza terenami zabudowanymi oraz część obwodnicy Chmielnika od drogi krajowej nr 73 do wojewódzkiej 765.

Z kolei w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego jeszcze w tym roku planowane są inwestycje, co do których już są decyzje zezwalające na ich rozpoczęcie (ZRID). Chodzi m.in. o drogę 754 Z Ostrowca Świętokrzyskiego przez Bałtów do granicy z Mazowszem (dalej ta droga prowadzi do nowego mostu na Wiśle w Kamieniu (granica woj. mazowieckiego i lubelskiego). Nieopodal kontynuowane będą prace na drodze 755, tym razem koncentrujące się na obwodnicy Ćmielowa.

Istnieje też szansa na realizację części układu obwodnicowego położonego w południowo-wschodniej części regionu Staszowa.

Marszałek przyznał, że znaczące inwestycje unijne będą widoczne dopiero w kolejnych latach. Spodziewa się, że najwięcej wydatków związanych ze środkami unijnymi może nastąpić w latach 2017-2019.

Na większe inwestycje w kolejnych latach czeka także miasto Kielce, co widać w skromniejszym inwestycyjnie budżecie. "2016 r. postanowiliśmy przeznaczyć na planowanie i przygotowywanie się do składania wniosków na realizację konkretnych projektów" - powiedziała miejska skarbnik Barbara Nowak.

Wśród inwestycji warto wspomnieć także dalszą rozbudowę drogi krajowej nr 7 prowadzącej przez Świętokrzyskie z Trójmiasta do Krakowa i na południe kraju do parametrów drogi ekspresowej. Prace będą kontynuowane przede wszystkim na odcinku na południe od Kielc.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy