Rusza budowa kolejnego odcinka S19. Jest krótki, ale ważny

Rusza budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe. Choć nie jest długi, może stanowić dla wykonawcy poważne wyzwanie, zwłaszcza jeśli chodzi o grunt.

Ruszyły prace budowlane na odcinku S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe.
Ruszyły prace budowlane na odcinku S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe.GDDKiA

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do węzła Miejsce Piastowe o długości 10 km będzie realizowany przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones (prace prowadzone są w systemie Projektuj i buduj). Dokumentacja techniczna została opracowana, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej uzyskana, a więc wykonawca rusza z pracami budowlanymi. W wydarzeniu inaugurującym budowę wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ruszyły prace na odcinku S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe

Odcinek będzie dwujezdniowy. Na każdej z nich pojawią się dwa pasy oraz pas awaryjny. Dodatkowo w ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Pierwszy z nich połączy S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R. Drugi z nich natomiast łączyć ma S19 z drogą krajową 28.

Zakres prac obejmuje zbudowanie również wielu obiektów inżynierskich. Wśród nich można wymienić dziewięć mostów, a także wiadukty - trzy w ciągu drogi i cztery nad nią. W miejscowości Widacz trasa poprowadzona będzie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże - Krościenko. Na odcinku nie zabraknie również urządzeń BRD oraz ochrony środowiska. Dodatkowo w związku z inwestycją przebudowane, albo rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, które kolidują z trasą, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. W miejscowości Miejsce Piastowe powstanie Obwód Drogowy, który skupiony będzie na realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi.

Na powstającym odcinku S19. Grunt może być wyzwaniem

Powstający odcinek drogi S19 przebiegać ma głównie przez płaskie, rolnicze tereny, ale w jego południowej części występują bardziej obszary bardziej zróżnicowane pod kątem rzeźby terenu. Powstający odcinek przecinać ma tam liczne kotliny i doliny rzeczne. Z geologicznego punktu widzenia obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową ze względu na występowanie fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych). Największym wyzwaniem dla wykonawcy będą jednak warunki gruntowo-wodne. Wysoki stan wód opadowych będzie stanowił poważne utrudnienie w prowadzeniu prac, szczególnie jeśli chodzi o wykopy.

Jakby tego było mało, w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji znajduje się teren, w którym pojawiają się zagrożenia osuwiskami. W związku z tym na etapie prac przygotowawczych wykonano rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. W związku z nimi wykonano 1 262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 km oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym 1,4 km.

Kiedy ma być gotowy powstający odcinek S19?

Po zakończeniu budowy wykonawca będzie miał za zadanie opracowanie dokumentacji powykonawczej, a także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu wynosi ponad 365 mln złotych. Odcinek ma zostać oddany do użytku w trzecim kwartale 2025 roku.

Powstanie drogi S19 pozwoli wyprowadzenie z miejscowości położonych wzdłuż niej ruchu tranzytowego i poprawi komfort życia mieszkańców narzekających na wypadki, hałas oraz spaliny. Ponadto trasa skróci także czas przejazdu oraz zwiększy bezpieczeństwo użytkowników drogi. Droga ekspresowa S19 stanowi także część międzynarodowego szlaku Via Carpatia łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce będzie ona mieć około 700 km, a w jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19. Trasa łączy ze sobą miejscowości Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa).

***

SCT w Krakowie w sądzie. Najważniejsze nowości salonu w Szanghaju. Moto Flesz odc. 87
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas