Kiedy pojedziemy całą Via Carpatia? Przełom w budowie ostatniego odcinka
Oprac.: Krzysztof Mocek
GDDKiA poinformowała o znalezieniu chętnych na zaprojektowanie i budowę ostatniego fragmentu trasy Via Carpatia na Podkarpaciu. To już trzecie podejście do wyłonienia wykonawcy ponad 6-kilometrowego odcinka S19 między Lutczą a Domaradzem. Tym razem jest szansa na powodzenie.
Spis treści:
Międzynarodowy szlak Via Carpatia
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. Podkarpackim trasa S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km i właśnie zgłosiło się sześciu wykonawców zainteresowanych zaprojektowaniem i budową ostatniego jej fragmentu.
S19 Lutcza - Domaradz. Jaki jest zakres prac?
Ten fragment szlaku Via Carpatia będzie miał długość 6,4 km. Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki).
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza.
W ramach zadania wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19
Rynek budowlany się stabilizuje
Jak informuje GDDKiA - na sfinansowanie realizacji przewidziano 1 216 101 000 zł. Zestawienie obecnych ofert prezentuje się następująco:
- konsorcjum firm Mirbud (lider), Kobylarnia i Interbudmontaż (partnerzy) - 1 384 471 942,35 zł,
- Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret - 1 416 239 220 zł,
- Stecol - 1 447 965 622,95 zł,
- konsorcjum firm Budimex (lider), Gülermak (partner) - 1 489 683 602,63 zł,
- PORR - 1 514 915 277,57 zł,
- China Road and Bridge Corporation - 1 649 445 047,61 zł.
Każda z propozycji zostanie sprawdzona i oceniona według czterech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, Centrum Zarządzania Tunelem i budynków technicznych oraz na ekrany akustyczne, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.), a także przedłużenie okresu gwarancji jakości na tunel oraz konstrukcje oporowe w tym portale tunelu (10 proc.). Po weryfikacji złożonych ofert GDDKiA podejmie dalsze decyzje.
Przy okazji urzędnicy zwracają uwagę na stabilizację rynku budowlanego. W poprzednich dwóch przetargach GDDKiA miała do czynienia z wyraźnym przekroczeniem kosztorysu oraz dużymi różnicami wysokości ofert, sięgającymi od 111 do 176 proc.
***