Pierwszy odcinek A1 z trzema pasami w obu kierunkach

Od 2 czwartku, 2 grudnia, kierowcy mają do dyspozycji pierwszy odcinek autostrady A1 w województwie łódzkim w docelowym, trzypasmowym układzie. Ma on 7 km długości.

Kierowcy jadący z południa kraju po przekroczeniu granicy województw śląskiego i łódzkie mają do dyspozycji trzy pasy ruchu i całą szerokość i jezdni na 7-kilometrowym odcinku - do Radomska. To pierwszy z pięciu odcinków A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową, który funkcjonuje w docelowym trzypasowym układzie ruchu i gdzie zakończono już wszystkie prace.

Trzy pasy na kolejnym odcinku

To nie koniec dobrych wieści dla kierowców. Jeszcze przed końcem bieżącego roku na budowanej autostradzie A1 wprowadzone zostaną kolejne istotne zmiany. W połowie grudnia przekazany kierowcom zostanie kolejny odcinek jezdni między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim. W tym przypadku chodzi o blisko 4-kilometrowy fragment jezdni w kierunku Łodzi, między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód wraz z łącznicami obu węzłów. 

Reklama

Tym samym kierowcy będą mieli do dyspozycji obie jezdnie w pełnym przekroju na odcinku blisko 16 km pomiędzy Tuszynem i węzłem Piotrków Trybunalski Południe.   

Zgodnie z planami, do końca tego roku na budowanej autostradzie A1, udostępnione mają zostać jeszcze kolejne dwujezdniowe odcinki: Kamieńsk - Radomsko (woj. łódzkie) oraz pozostałe 10 km w woj. śląskim, od okolic Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy, wraz z drugim wiaduktem nad linią kolejową w sąsiedztwie węzła Częstochowa Północ. W efekcie kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie na długości blisko 56 km. 

To nadal jest budowa i trzeba uważać

Przekazanie do ruchu obu jezdni w pełnej szerokości nie oznacza jednak podniesienia limitu prędkości do tego obowiązującego na autostradzie (140 km/h). Na czterech z pięciu odcinków w dalszym ciągu prowadzone są prace i ograniczenie prędkości będzie obowiązywało do chwili zakończenia kontraktów. 

Przypomnijmy, że realizacja 24-kilometrowego odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, na który umowę podpisano w kwietniu 2019 r., zakończy się dopiero w III kwartale 2022 roku. 

Dofinansowanie ze środków UE

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ponad 80 km starych odcinków drogi, A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

***

GDDKiA
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg | autostrada A1 | GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy