Obwodnica Łodzi. Są postępy w budowie S14, ale kierowcy nie będą zadowoleni
Do ukończenia S14 między węzłem Aleksandrów Łódzki i Słowik brakuje już bardzo niewiele. Skończony odcinek pozwoli domknąć obwodnicę Łodzi. Przyjdzie na to jednak jeszcze nieco poczekać.
Na odcinku S14 między węzłem Aleksandrów Łódzki i Słowikowem wykonano blisko 80 proc. prac. Zrealizowane są wszystkie obiekty inżynierskie - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
"Roboty branżowe wykonano w trzech czwartych, a roboty drogowe w niemal 60 proc. Położono też ponad 40 proc. nawierzchni i zainstalowano blisko 30 proc. barier ochronnych." - wylicza GDDKiA
Ze względu na położenie (centralna Polska, przecięcie autostrad A1 i A2) łódzka aglomeracja ma problemy z ruchem tranzytowym. Ukończenie budowy odcinka Aleksandrów Łódzki - Słowik spowoduje, że obwodnica Łodzi zostanie ukończona. Dzięki temu tranzyt nie będzie prowadzony przez stolicę województwa i okoliczne miejscowości. Z pewnością pomoże to w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa na drogach Łodzi i okolic.
Pierwszym odcinkiem, który powstał w ramach łódzkiej obwodnicy była autostrada A2 na odcinku Konin - Stryków. Stanowiący północną część przyszłego "ringu autostradowo-ekspresowego" fragment drogi został oddany do użytku w 2006 roku.
Na kolejny element tej drogowej układanki przyszło czekać łodzianom sześć lat. Wtedy właśnie pojawił się odcinek drogi ekspresowej S14 - Zachodniej Obwodnicy Pabianic od węzła Dobroń do Łodzi. Po kolejnych dwóch latach mapa drogowa została zasilona o odcinek drogi ekspresowej S8 węzeł Róża - węzeł Łódź Południe, który dawał już możliwość, by objechać Łódź od południa.
W tym samym czasie prowadzone były prace nad budową 40-kilometrowego fragmentu autostrady A1 od węzła Łódź Północ do węzła Tuszyn. Kierowcy mogli pojechać nim w 2016 roku. Kolejny oddany do użytku odcinek pojawił się na początku tegorocznego lata. Chodzi o będący przedostatnim odcinkiem "ringu", 12-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S14 między węzłami Lublinek i Aleksandrów Łódzki.
Nim kierowcy wyjadą na "finałowy" odcinek, jeśli chodzi o historię powstawania obwodnicy, wiele ciężarówek przejedzie jeszcze przez Łódź. Prace planowo mają zakończyć się w drugim kwartale 2023 roku.
W sumie prace budowlane związane z powstaniem niemal 27 km drogi ekspresowej S14 od węzła Emilia do węzła Łódź Lublinek kosztowały ponad 1,5 mld złotych. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 1,9 mld złotych. Ponad 900 mln stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
***