Obwodnica Częstochowy ma być przejezdna w tym roku

Kierowcy przejadą autostradową obwodnicą Częstochowy w ciągu autostrady A1 jeszcze przed końcem roku - zapowiedziała GDDKiA. Dyrekcja poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty w ostatnim przetargu na niezbędne pod kątem otwarcia trasy prace.

Jeszcze przed kilkoma miesiącami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklarowała, że przejazd zasadniczymi jezdniami budowanej obecnie z opóźnieniami  autostradowej obwodnicy Częstochowy będzie możliwy w tym roku. W ostatnich tygodniach jej przedstawiciele zastrzegali, że na przesunięcie zakładanych terminów mogą wpłynąć awaria wodociągu oraz odwołanie od wyboru oferty na wykonanie barier ochronnych.

W czwartek rzecznik Dyrekcji Jan Krynicki przekazał, że roboty zabezpieczające na trasie głównej na A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia znajdują się w końcowej fazie.

Reklama

"Pomimo wystąpienia nieprzewidzianych poprawek po poprzednim wykonawcy, skutkujących wydłużeniem czasu ukończenia robót zabezpieczających na kontrakcie o 38 dni, tj. z 15 listopada na 23 grudnia 2019 r., realne jest dotrzymanie wcześniej składanych deklaracji" - wskazał Krynicki.

"Mobilizacja wykonawcy robót zabezpieczających oraz deklaracje wykonawców, z którymi ostatnio podpisaliśmy umowy na wykonanie ogrodzenia, oznakowania poziomego i pionowego oraz barier ochronnych, wskazują, że przed końcem roku kierowcy ominą Częstochowę nowym odcinkiem A1" - dodał, zapowiadając kolejne informacje o postępach prac.

W czwartek GDDKiA poinformowała też o wyborze wykonawcy w ostatnim z cząstkowych przetargów na elementy, których nie obejmuje zakres trwających obecnie tzw. robót zabezpieczających, a które są niezbędne dla udostępnienia jezdni autostrady kierowcom.

Postępowania te skonstruowano tak, aby kluczowy zakres zamawianych w nich robót został wykonany w ciągu dwóch miesięcy od daty podpisania umowy - dzięki czemu można by puścić ruch tranzytowy autostradą jeszcze w tym roku. Pod tym kątem jeszcze w październiku zawarto umowy na wykonanie oznakowania oraz ogrodzenia trasy.

W czwartek rzecznik GDDKiA podał, że w ostatnim przetargu poprzedzającym udostępnienie trasy, na montaż ekranów akustycznych na dwunastu obiektach mostowych, wybrano ofertę spółki Flora Bis z Krzepic - za ponad 3 mln zł (budżet wynosił ponad 5,5 mln zł).

Roboty te mają zostać ukończone w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy. Jednocześnie Dyrekcja dopuściła możliwość zastosowania wypełnienia tymczasowego w zakresie możliwości uzyskania pozwolenia na użytkowanie, w terminie 45 dni od daty podpisania umowy.

W postępowaniu na bariery z końcem października br. wpłynęło odwołanie od wyboru wykonawcy. Chociaż zostało odrzucone, a o podpisaniu umowy z krakowską spółką Prowerk (za 14,5 mln zł brutto) GDDKiA informowała przed tygodniem, procedura odwoławcza wpłynęła na przesunięcie dwumiesięcznego terminu ukończenia tych prac.

Już wcześniej GDDKiA informowała też m.in., że doszło do awarii na wiadukcie drogowym nr 356 w ciągu DW 483, gdzie podczas pierwszej próby szczelności wodociągu nastąpiło jego rozszczelnienie.

Przed tygodniem Dyrekcja podała m.in., że zakończono już planowane układanie nawierzchni jezdni z betonu cementowego, a całość prac asfaltowych przy nawierzchniach ma zostać zakończona w pierwszym tygodniu grudnia. Te kluczowe roboty wykonywane są w ramach tzw. robót zabezpieczających kontynuowanych od końca lipca br. - po wyrzuceniu wiosną br. z budowy poprzedniego wykonawcy - przez konsorcjum z kluczowym udziałem Strabagu i Budimeksu.

Ich zakres obejmuje m.in. wykonanie robót zabezpieczających na głównym ciągu trasy, roboty ziemne, wykonanie warstw konstrukcyjnych i bitumicznych oraz wykończenia obiektów inżynierskich.

Drożność A1 wokół Częstochowy jest kluczowa dla przekierowania tam ruchu z miejskiego odcinka DK1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe. W przyszłym roku rozpocznie się jego remont, zamówiony już przez częstochowski samorząd.(PAP)



PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy