Nowy węzeł na autostradzie A1 niemal gotowy
Węzeł "Turzno", łączący autostradę A1 z północną częścią Torunia, zostanie otwarty dla ruchu pod koniec marca - poinformowała GDDKiA. Węzeł powstał razem z odcinkiem autostrady w 2011 roku, ale był zamknięty z powodu braku drogi dojazdowej.
Jak poinformował w piątek PAP rzecznik oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy Tomasz Okoński, prace budowlane i wykończeniowe przy drodze dojazdowej do węzła "Turzno" już są zakończone.
"Trwa już tylko dopełnianie ostatnich formalności: odbiorów technicznych i pozwoleń. Z pewnością kierowcy będą mogli korzystać z węzła już pod koniec marca" - zaznaczył Okoński.
Odcinek autostrady A1 Nowe Marzy-Czerniewice oddano do użytku jesienią 2011 roku, ale dwa spośród czterech zaprojektowanych tu węzłów autostradowych były nieczynne z powodu braku lokalnych dróg dojazdowych. Dopiero pod koniec grudnia ub. roku oddano do użytku niespełna trzykilometrową drogę, która kosztem 57 mln zł połączyła Grudziądz (woj. kujawsko-pomorskie) z węzłem o tej samej nazwie.
Uruchomienie położonego na północ od Torunia węzła "Turzno" wymagało wybudowania dwukilometrowego połączenia z drogą krajową nr 15 (woj. kujawsko-pomorskie), co kosztowało niespełna 19 mln zł. W ramach inwestycji zbudowano także ponad 3 km dróg serwisowych, rondo w okolicy wsi Gronowo i wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej oraz przepusty drogowe, przejścia dla płazów i małych ssaków.
Otwarcie węzła "Turzno" pozwoli kierowcom z Torunia i okolic znacznie skrócić drogę w kierunku Trójmiasta. Dotychczas, aby dojechać autostradą na północ, musieli oni kierować się na południowy wschód, do węzła w Lubiczu i w związku z tym znacznie nadkładać drogi.
Węzeł "Turzno" będzie jedenastym tego typu obiektem na 152-kilometrowym odcinku autostrady A1 między Rusocinem koło Gdańska (połączenie z obwodnicą Trójmiasta) a Toruniem. Koncesję na budowę tego odcinka autostrady A1 i jego eksplođatację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają odđpowiednio: Skanska Infrastructure Development - 30 proc., John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69 proc., NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31 proc. oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15 proc.