Nowy tunel w Warszawie. 180 metrów za 94 miliony
Już dziś, 9 czerwca 2025 r., rusza budowa krótkiego, ale niezwykle ważnego z punktu widzenia bezpieczeństwa, tunelu w Warszawie. Budowa liczącego raptem 180 metrów obiektu będzie kosztować przeszło 90 mln zł. To dlatego, że oprócz samego tunelu wykonawca stworzy też szereg innych inwestycji.

W skrócie
- W Warszawie, w dzielnicy Wesoła, rozpoczęła się budowa tunelu pod linią kolejową. Inwestycja ma zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów i pieszych w tym rejonie.
- Tunel o długości 180 metrów zastąpi dotychczasowy naziemny przejazd. Inwestycja obejmuje także rozbudowę okolicznych ulic, budowę łączników i nowych rond.
- Planowane zakończenie prac to druga połowa 2027 roku, a koszt realizacji inwestycji wynosi około 93,9 mln zł.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Jak będzie wyglądał nowy tunel w Warszawie?
W poniedziałek 9 czerwca w warszawskiej dzielnicy Wesoła rozpoczęła się budowa tunelu w ciągu ulicy 1 Praskiego Pułku. Konstrukcja ta ma zapewnić bezkolizyjny przejazd przez linię kolejową nr 2 i tym samym zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów. Prowadzący pod torami tunel zastąpi tym samym istniejący dziś naziemny przejazd.
Liczący 180 m tunel w ciągu ul. 1 Praskiego Pułku wyposażony będzie w jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu, a także chodnik i ścieżkę rowerową znajdujące się po jednej stronie asfaltu. Oprócz budowy samego podziemnego przejazdu inwestycja zakłada także rozbudowę ul. Okuniewskiej i Głowackiego, także budowę łącznika między ul. Miłą i Głowackiego. Ponadto w ramach inwestycji będą wybudowane trzy ronda: pierwsze na skrzyżowaniu ulic 1 Praskiego Pułku, Sikorskiego i Kilińskiego, drugie na ul. Okuniewskiej, po zachodniej stronie tunelu i trzecie, które skomunikuje ul. 1 Praskiego Pułku z osiedlem Plac Wojska Polskiego.
Kiedy tunel w Wesołej będzie gotowy?
Pierwszy etap prac będzie skoncentrowany na terenie wykorzystywanym dotychczas jako parking znajdujący się przy ul. Okuniewskiej. Zostanie on przeznaczony jako miejsce biurowo-socjalne dla wykonawcy. Znajdować się tam będzie również składowisko niezbędnych maszyn i urządzeń.
Następnie w ramach prac wybudowany zostanie tymczasowy przejazd kolejowy na ul. Żółkiewskiego. W kolejnych miesiącach natomiast wykonawca stworzy także przejście dla pieszych przez tory po wschodniej stronie przystanku kolejowego Warszawa Wesoła i tymczasowy peron przy torze w stronę Rembertowa. W ramach inwestycji istniejące obecnie perony zostaną zastąpione nowymi, wybudowanymi po zachodniej stronie tunelu. W podziemnym obiekcie pojawią się wyjścia prowadzące na wspomniane perony, a także na pobliski przystanek autobusowy. O dostępność dla osób o ograniczonej mobilności zadbają windy. Planowo cała inwestycja ma być ukończona w drugiej połowie 2027 roku.

Ile będzie kosztować tunel w Wesołej?
Za realizację tej inwestycji odpowiedzialna jest firma Warbud SA, z którą to podpisano umowę w grudniu 2025 r. Stworzenie tunelu i pozostałych elementów infrastruktury drogowej kosztować będzie ok. 93,9 mln zł. Na jej finansowanie po równo złożą się miasto Warszawa oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Czy będzie kolejny nowy tunel w Warszawie?
To jednak nie koniec inwestycji prowadzonych w rejonie linii kolejowej nr 2. W sąsiedniej dzielnicy Warszawy, Rembertowie, budowany jest już wiadukt nad torami przechodzącymi przez ul. Chełmżyńską. Planuje się, że będzie on gotowy jeszcze pod koniec tego roku.
Wkrótce rozpocząć się ma także budowa prowadzącego pod wspomnianą linią kolejową tunelu w ciągu ul. Marsa. W ramach przetargu chęć na realizację tej inwestycji zgłosiły dwie firmy. Wyłoniony wykonawca będzie miał za zadanie wybudowanie tunelu i przebudowę okolicznych dróg w 29 miesięcy.