Nowy odcinek drogi S3 oddany do użytku
W czwartek odbyło się otwarcie dla ruchu drugiej jezdni drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do węzła Nowa Sól - skrzyżowanie z drogą woj. nr 283. Mierzy on 17,3 km i był ostatnim fragmentem S3 realizowanym na terenie Lubuskiego. Jego rozbudowa kosztowała 212 mln zł.
Jak poinformowała rzeczniczka zielonogórskiego oddziału GDDKiA Anna Jakubowska, obie jezdnie na tym odcinku są już dostępne dla kierowców.
"Oddawana dzisiaj do użytku druga jezdnia drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Jesteśmy dumni, że sprawnie wykorzystujemy wsparcie unijne na ważne projekty infrastrukturalne" - podkreślił obecny na otwarciu drogi wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Oddanie S3 na odcinku Niedoradz - Nowa Sól można uznać niemal za finisz przedsięwzięcia polegającego na budowie tej drogi ekspresowej w woj. lubuskim, jest to bowiem ostatni fragment, który został dostosowany do przekroju dwujezdniowego, umożliwiając tym samym bezpieczną i komfortową podróż przez cały region.
Ostatnim tzw. wąskim gardłem na lubuskim odcinku trasy będzie jeszcze przez jakiś czas przeprawa mostowa przez Odrę w rejonie Cigacic, gdzie trwa budowa drugiego z mostów. Ma on zostać oddany do użytku w drugiej połowie 2019 r.
Zakres robót budowlanych na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli objął budowę lewej jezdni wraz z obiektami inżynierskimi, dróg serwisowych i połączeń z siecią dróg lokalnych. Przebudowane zostały węzły Niedoradz i Nowa Sól Zachód i powstała inna niezbędna infrastruktura, m.in. związana z odwodnieniem drogi i wymaganiami środowiskowymi. Wyremontowano także istniejącą jezdnię wschodnią.
Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Głównym wykonawcą była firma Budimex.
Przez woj. lubuskie przebiega 170-km odcinek drogi ekspresowej S3. Proces jego realizacji trwał od (poza odcinkiem Sulechów - Zielona Góra) 2004 r. Wówczas ruszyły prace przy budowie pierwszej jezdni obwodnicy Międzyrzecza. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł ok. 4 mld zł.
W ościennych województwach - zachodniopomorskim i dolnośląskim - znaczna część trasy także została już udostępniona kierowcom.