Nowy największy transport w historii Polski. "Pozamiatał" maszynę TBM
We wtorek 9 maja w Płocku rozpoczął się pierwszy etap dwudniowego transportu największego obiektu w historii polskich dróg - kolumny petrochemicznej Wash Tower. Ładunek ma masę ponad 850 ton i mierzy blisko 100 metrów długości.
Sama kolumna przypłynęła do Polski statkiem. W dalszą podróż kolumna ruszyła Wisłą, która jest dziś największą nieregulowaną rzeką Europy. Transport organizowała firma DSV Projects, która pozyskała z Europy Zachodniej specjalne barki. Ostatni etap podróży Wash Tower realizowany jest po płockich drogach.
Kolumna Wash Tower to jeden z elementów budowanego przez PKN ORLEN Kompleksu Olefin III - największej w skali ostatnich dwóch dekad inwestycji w sektorze petrochemicznym w Europie. Do tej pory - w ramach budowy Olefin III - do portu w Gdańsku dostarczono 786 ładunków, w tym 271 określanych mianem "ponadgabarytowych".
Statki przypłynęły do polskiego portu z:
- Chiny,
- Korei Południowej,
- Indii,
- Hiszpani,
- Belgii.
Kolumna petrochemiczna Wash Tower, to największy i najcięższy, a jednocześnie najważniejszy element całej inwestycji. Jej wykonawcą jest międzynarodowego konsorcjum Hyundai Engineering.
Na inwestycji Kompleksu Olefin skorzysta nie tylko Grupa ORLEN, ale także Płock i okoliczne gminy. Rozbudowa Kompleksu Olefin oznacza bowiem nowe miejsca pracy. W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN ORLEN wzrośnie o ok. 580 etatów. Cała inwestycja petrochemiczna wygeneruje dla budżetu podatki w wysokości 160 mln zł.
Tylko realizacja etapu rzecznego wymagała od DSV przeprowadzenia szeregu inwestycji infrastrukturalnych. Wśród nich wymienić można chociażby:
- wykonanie ekspertyz nabrzeży w Gdańsku i Płocku,
- wzmocnienia nabrzeża w Płocku,
- budowy placu magazynowego w Płocku,
- pozyskanie specjalistycznych dźwigów o udźwigu odpowiednio 650 i 1200 ton.
We wtorek, 9 maja, rozpoczął się pierwszy etap drogowy dwudniowego transportu kolumny petrochemicznej z nabrzeża Wisły do miejsca docelowego - Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN w Płocku. Do jej transportu wykorzystywany jest 72-osiowy zestaw SPMT. Zestaw liczy łącznie - uwaga 576 kół.
Nie ma się jednak czemu dziwić - długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza sto metrów, czyli wysokość 30-piętrowego budynku mieszkalnego.
By sprostać temu wyzwaniu DSV, za zgodą i we współpracy z właściwymi urzędami, musiała dostosować do transportu infrastrukturę drogową. Zrealizowanie przejazdu wymagało przebudowy:
- 8 rond znajdujących się na trasach przejazdu,
- modyfikacji ponad 20 kolizyjnych linii energetycznych,
- czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych,
***