Nowy największy transport w historii Polski. "Pozamiatał" maszynę TBM

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

We wtorek 9 maja w Płocku rozpoczął się pierwszy etap dwudniowego transportu największego obiektu w historii polskich dróg - kolumny petrochemicznej Wash Tower. Ładunek ma masę ponad 850 ton i mierzy blisko 100 metrów długości.

Kolumna Wash Tower - największy ładunek w historii polskich dróg. 850 ton i 100 metrów długości
Kolumna Wash Tower - największy ładunek w historii polskich dróg. 850 ton i 100 metrów długości 

Sama kolumna przypłynęła do Polski statkiem. W dalszą podróż kolumna ruszyła Wisłą, która jest dziś największą nieregulowaną rzeką Europy. Transport organizowała firma DSV Projects, która pozyskała z Europy Zachodniej specjalne barki. Ostatni etap podróży Wash Tower realizowany jest po płockich drogach.

Wash Tower czyli historyczny transport na polskich drogach. 850 ton i 100 metrów

Kolumna Wash Tower to jeden z elementów budowanego przez PKN ORLEN Kompleksu Olefin III - największej w skali ostatnich dwóch dekad inwestycji w sektorze petrochemicznym w Europie. Do tej pory - w ramach budowy Olefin III - do portu w Gdańsku dostarczono 786 ładunków, w tym 271 określanych mianem "ponadgabarytowych".

Statki przypłynęły do polskiego portu z: 

  • Chiny,
  • Korei Południowej,
  • Indii,
  • Hiszpani,
  • Belgii.

Kolumna petrochemiczna Wash Tower, to największy i najcięższy, a jednocześnie najważniejszy element całej inwestycji. Jej wykonawcą jest międzynarodowego konsorcjum Hyundai Engineering.

Na inwestycji Kompleksu Olefin skorzysta nie tylko Grupa ORLEN, ale także Płock i okoliczne gminy. Rozbudowa Kompleksu Olefin oznacza bowiem nowe miejsca pracy. W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN ORLEN wzrośnie o ok. 580 etatów. Cała inwestycja petrochemiczna wygeneruje dla budżetu podatki w wysokości 160 mln zł.

Największy transport Wisłą w historii

Tylko realizacja etapu rzecznego wymagała od DSV przeprowadzenia szeregu inwestycji infrastrukturalnych. Wśród nich wymienić można chociażby:

  • wykonanie ekspertyz nabrzeży w Gdańsku i Płocku,
  • wzmocnienia nabrzeża w Płocku,
  • budowy placu magazynowego w Płocku,
  • pozyskanie specjalistycznych dźwigów o udźwigu odpowiednio 650 i 1200 ton.

Największy transport w historii polskich dróg - kolumna petrochemiczna rusza w drogę

We wtorek, 9 maja, rozpoczął się pierwszy etap drogowy dwudniowego transportu kolumny petrochemicznej z nabrzeża Wisły do miejsca docelowego - Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN w Płocku. Do jej transportu wykorzystywany jest 72-osiowy zestaw SPMT. Zestaw liczy łącznie - uwaga 576 kół.

Kolumna petrochemiczna Wash Tower mierzy 100 metrów i waży 850 ton 

Nie ma się jednak czemu dziwić - długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza sto metrów, czyli wysokość 30-piętrowego budynku mieszkalnego.

By sprostać temu wyzwaniu DSV, za zgodą i we współpracy z właściwymi urzędami, musiała dostosować do transportu infrastrukturę drogową. Zrealizowanie przejazdu wymagało przebudowy:

  • 8 rond znajdujących się na trasach przejazdu,
  • modyfikacji ponad 20 kolizyjnych linii energetycznych,
  • czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych,
Z Gdańska do Płocka, Wisłą, trafi w sumie ponad 1500 ładunków. Spodziewamy się łącznie blisko 80 transportów barkowych oraz kilkuset samochodowych. Będzie to rekord dla tej rzeki, który długo nie zostanie pobity: mam tu na myśli zarówno cały projekt, jak i transport poszczególnych elementów, które zostały przewiezione. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze przed nami jest choćby transport dwóch elementów ważących po 600 ton każdy - powiedział Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV i szef całego projektu.

***

Może zabraknąć prądu dla aut elektrycznych. Moto Flesz odc. 89INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas