Nowoczesny tunel na S2 pod Ursynowem otwarty przed świętami?

Oprac.: Tomasz Wróblewski
Tunel na S2 pod Ursynowem będzie najdłuższym tego rodzaju obiektem w Polsce. Ma 2335 metrów i naszpikowany jest nowoczesną technologią, która przez 24 godziny na dobę będzie dbać o bezpieczeństwo kierowców. Tunel Ursynów jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy i już wkrótce będzie można z niego skorzystać.

Tunel na S2 pod nadzorem. Kiedy otwarcie?
Tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) prawdopodobnie zostanie otwarty już w przyszłym tygodniu. To oznacza, że pierwsi kierowcy pojadą tunelem pod Ursynowem jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.
Na początku grudnia GDDKiA złożyła wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie o wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie. Jeżeli do końca tygodnia zakończą się przygotowania do wprowadzenia stałej organizacji ruchu, tunel S2 może zostać otwarty już w poniedziałek 20 grudnia.

Tunel pod Ursynowem naszpikowany technologiami
Sytuację na każdym z 2335 metrów tunelu S2 nieustannie będą monitorować 134 kamery. Dostęp do monitoringu będą miały również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa. Tunel jest też wyposażony w odcinkowy pomiar prędkości.
Tunel pod Ursynowem ma być bezpieczny, o co zadba telewizyjny system dozoru. Ten ma funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Specjalne algorytmy zidentyfikują i zgłoszą niebezpieczne sytuacje oraz obiekty, które mogą stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru.
Jeżeli w nowym tunelu POW dojdzie do naruszenia zasad bezpieczeństwa, automatycznie będą generowane alarmy. Tak będzie w przypadku zatrzymania ruchu pojazdów, jazdy pod prąd lub utraty ładunku czy wykrycia obecności dymu. Pracownicy Centrum Zarządzania tunelem będą mogli wykorzystać system kamer i wideodetekcji do rozpoznania zagrożenia.

Tunel na Południowej Obwodnicy Warszawy gotowy na każdą ewentualność
To nie koniec technologii w tunelu na S2. Został on wyposażony w czujniki meteorologiczne i jezdniowe, które będą dostarczać danych dotyczących warunków meteo oraz stanu nawierzchni. Co ciekawe, oprócz podstawowych informacji, czujniki zbiorą także dane na temat... zasolenia nawierzchni. Jeżeli ta zostanie w zimie oblodzona, system tunelu pod Ursynowem zdalnie rozpyli środki odladzające na jezdnię.
Jeśli dojdzie do wypadku i jedna z naw tunelu zostanie zablokowana, wjazd do niej zostanie zamknięty. Tunel pod Ursynowem został wyposażony w szlabany, które w takim przypadku zablokują możliwość dostania się do środka. Miejsce przed wjazdem do tunelu S2 będzie pełnić funkcję lądowiska dla helikopterów.

Tunel Ursynów jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od niemal roku kierowcy mają do dyspozycji 15-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Warszawa - Wilanów a Lubelska z mostem na Wiśle. Otwarcie tunelu pod Ursynowem oznacza, że POW będzie już w komplecie.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld złotych.
***