Nowoczesny tunel na S2 pod Ursynowem otwarty przed świętami?

Tunel na S2 pod Ursynowem będzie najdłuższym tego rodzaju obiektem w Polsce. Ma 2335 metrów i naszpikowany jest nowoczesną technologią, która przez 24 godziny na dobę będzie dbać o bezpieczeństwo kierowców. Tunel Ursynów jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy i już wkrótce będzie można z niego skorzystać.

Tunel na S2 w Warszawie może być otwarty jeszcze przed świętami.
Tunel na S2 w Warszawie może być otwarty jeszcze przed świętami. Krzysztof NalewajkoGDDKiA

Tunel na S2 pod nadzorem. Kiedy otwarcie?

Tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) prawdopodobnie zostanie otwarty już w przyszłym tygodniu. To oznacza, że pierwsi kierowcy pojadą tunelem pod Ursynowem jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.

Na początku grudnia GDDKiA złożyła wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie o wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie. Jeżeli do końca tygodnia zakończą się przygotowania do wprowadzenia stałej organizacji ruchu, tunel S2 może zostać otwarty już w poniedziałek 20 grudnia.

Służby ratunkowe w tym tygodniu sprawdzały wszystkie zabezpieczenia tunelu pod Ursynowem. Krzysztof NalewajkoGDDKiA

Tunel pod Ursynowem naszpikowany technologiami

Sytuację na każdym z 2335 metrów tunelu S2 nieustannie będą monitorować 134 kamery. Dostęp do monitoringu będą miały również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa. Tunel jest też wyposażony w odcinkowy pomiar prędkości.

Tunel pod Ursynowem ma być bezpieczny, o co zadba telewizyjny system dozoru. Ten ma funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Specjalne algorytmy zidentyfikują i zgłoszą niebezpieczne sytuacje oraz obiekty, które mogą stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru.

Jeżeli w nowym tunelu POW dojdzie do naruszenia zasad bezpieczeństwa, automatycznie będą generowane alarmy. Tak będzie w przypadku zatrzymania ruchu pojazdów, jazdy pod prąd lub utraty ładunku czy wykrycia obecności dymu. Pracownicy Centrum Zarządzania tunelem będą mogli wykorzystać system kamer i wideodetekcji do rozpoznania zagrożenia.

Tunel na Południowej Obwodnicy Warszawy jest naszpikowany nowoczesnymi technologiamiKrzysztof NalewajkoGDDKiA

Tunel na Południowej Obwodnicy Warszawy gotowy na każdą ewentualność

To nie koniec technologii w tunelu na S2. Został on wyposażony w czujniki meteorologiczne i jezdniowe, które będą dostarczać danych dotyczących warunków meteo oraz stanu nawierzchni. Co ciekawe, oprócz podstawowych informacji, czujniki zbiorą także dane na temat... zasolenia nawierzchni. Jeżeli ta zostanie w zimie oblodzona, system tunelu pod Ursynowem zdalnie rozpyli środki odladzające na jezdnię.

Ile jest asfaltu w asfalcie? Tak działają laboratoria GDDKiA!GDDKiA

Jeśli dojdzie do wypadku i jedna z naw tunelu zostanie zablokowana, wjazd do niej zostanie zamknięty. Tunel pod Ursynowem został wyposażony w szlabany, które w takim przypadku zablokują możliwość dostania się do środka. Miejsce przed wjazdem do tunelu S2 będzie pełnić funkcję lądowiska dla helikopterów.

134 kamery obserwują 2335 metrów tunelu w Warszawie przez całą dobę. Krzysztof NalewajkoGDDKiA

Tunel Ursynów jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od niemal roku kierowcy mają do dyspozycji 15-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Warszawa - Wilanów a Lubelska z mostem na Wiśle. Otwarcie tunelu pod Ursynowem oznacza, że POW będzie już w komplecie. 

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld złotych.

***

Motorandka z Joanną Zientarską - Mini Cooper SINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas