Nowe sposoby płacenia za autostradę Kraków-Katowice

Nowe sposoby dokonywania płatności przy użyciu kart zbliżeniowych, flotowych, paliwowych, a także bez konieczności zatrzymywania pojazdu, wprowadzone zostaną na koncesyjnym odcinku autostrady A4.

Obecnie tak wygląda płacenie za autostradę / Fot: Kacper Pempel
Obecnie tak wygląda płacenie za autostradę / Fot: Kacper PempelReporter

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. przystąpił do projektu wymiany urządzeń poboru opłat. Trwa procedura przetargowa. Prace rozpoczną się w drugiej połowie września br. i potrwają dwa lata. To kolejny etap programu zwiększenia przepustowości punktów poboru opłat w Mysłowicach i Balicach.

- Prace związane z wymianą urządzeń oraz wprowadzaniem nowych metod płatności będą prowadzone w ślad za poszerzaniem placów poboru opłat o dodatkowe stanowiska. Efektem tego dwutorowego działania związanego z ilościowym rozwojem infrastruktury poboru opłat, a także zmianami jakościowymi będzie skrócenie czasu oczekiwania na przejazd przez bramki - mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

Program wymiany urządzeń poboru opłat został podzielony na dwa etapy. W pierwszej kolejności - do września 2013 r. - zostanie wymieniony funkcjonujący obecnie system urządzeń do manualnego poboru opłat w Mysłowicach oraz Balicach, a także część kabin. Ponadto zostaną wprowadzone nowe możliwości dokonywania płatności przy pomocy kart zbliżeniowych, flotowych, paliwowych, a także w ramach elektronicznego poboru opłat "slow & go" (zwolnij i jedź) oraz "stop & go" (zatrzymaj się i jedź).

Podczas pierwszej fazy przedsięwzięcia system "slow & go" zostanie wprowadzony na wybranych pasach ruchu. Będą mogli z niego korzystać kierowcy samochodów osobowych oraz pojazdów ciężarowych. Takie rozwiązanie pozwoli podnieść szlaban na tyle wcześnie, aby kierowca jadący z prędkością 40 km/h mógł przejechać przez bramki nie zatrzymując pojazdu. Na części pasów regularnych będzie funkcjonować elektroniczny system poboru opłat w trybie "stop & go", wymagający zatrzymania pojazdu.

Druga faza przedsięwzięcia zakłada przekształcenie części pozostałych pasów manualnego poboru opłat w linie automatyczne (umożliwiające bezosobową obsługę pojazdów) oraz rozszerzenie funkcjonalności elektronicznego poboru opłat na kolejne stanowiska. Realizacja całej inwestycji zakończy się w drugiej połowie 2014 r.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas