Nowa droga ekspresowa przez Mazury. To pierwszy taki projekt w Polsce
Budowa nowej trasy S16 łączącej Olsztyn z Biskupcem stanowi jedną z kluczowych inwestycji drogowych na terenie Warmii i Mazur. Modernizacja intensywnie eksploatowanej trasy nie tylko podniesie komfort podróżowania, ale także znacząco zwiększy poziom bezpieczeństwa. Jednocześnie to pierwszy projekt GDDKiA w Polsce dla którego wdrożono zaktualizowane dokumenty kontraktowe w sprawie przepisów techniczno-budowlanych. Co to oznacza?
Droga S16 to kluczowy szlak komunikacyjny na Mazurach, który docelowo połączy Olsztyn, Mrągowo, Mikołajki, Ełk i Augustów. Szczególną rolę odgrywają w nim odcinki Olsztyn - Barczewo oraz Barczewo - Biskupiec, które są realizowane w formule "Projektuj i buduj". Ich realizacja będzie pierwszą inwestycją GDDKiA w Polsce uwzgledniającą wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technicznych i ekologicznych.
Nowa droga S16 w regionie Warmii i Mazur. Co powstanie?
W miejsce obecnej jednojezdniowej drogi krajowej klasy GP powstanie droga ekspresowa o długości prawie 30 km. Na odcinku Barczewo - Biskupiec, realizowanym przez firmę PORR, głównym zadaniem będzie budowa drugiej jezdni. Do realizacji tej inwestycji drogowcy mają do dyspozycji rezerwę terenu w pasie drogowym, a wiadukty nad obecną DK16 są już odpowiedniej długości. W ramach projektu powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Marcinkowo) oraz obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupie.
Na odcinku Olsztyn - Barczewo, którego wykonawcą jest firma Budimex, zakres prac będzie znacznie szerszy. W tym przypadku brak jest rezerwy terenu pod rozbudowę, więc konieczne będzie dostosowanie przebiegu istniejącej drogi do parametrów drogi ekspresowej. W ramach inwestycji zbudowanych zostanie 11 obiektów inżynierskich, a trzy istniejące podziemne przejścia dla pieszych zostaną wydłużone.
Na obu odcinkach zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie, które umożliwią obsługę komunikacji zbiorowej oraz dostęp do przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe - Wójtowo i Łęgajny, a węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów drogi klasy S. W ramach obu kontraktów zainstalowane będą urządzenia ochrony środowiska, a także powstaną dodatkowe przejścia dla zwierząt.
Pierwsza taka inwestycja GDDKiA w Polsce
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z dumą zaznacza, że budowa nowej trasy S16 łączącej Olsztyn z Biskupcem jest pierwszą inwestycją w Polsce, w której zastosowano zaktualizowane dokumenty kontraktowe, takie jak Program funkcjonalno-użytkowy oraz Szczególne Warunki Kontraktu. Dokumenty te uwzględniają zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r., dotyczącym przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
Nowe przepisy znacznie upraszczają proces projektowania i realizacji inwestycji drogowych. Dotychczas nawet drobna zmiana parametrów technicznych określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury wymagała uzyskania odstępstwa. Zgodnie z nowymi regulacjami, nie określają one już szczegółowych wymagań prawnych dotyczących parametrów technicznych dróg, a zamiast tego odwołują się do wzorców i standardów dostępnych na stronie internetowej resortu. Rozporządzenie wprowadza również pojęcie trudnych warunków, które umożliwiają projektantom stosowanie niestandardowych rozwiązań w uzasadnionych przypadkach.
W nowych dokumentach uwzględniono także wymagania, które mają na celu nie tylko redukcję kosztów realizacji i eksploatacji drogi, ale przede wszystkim minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko i klimat. Przykładem takich działań jest maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Dzięki tym rozwiązaniom, większość energii potrzebnej do oświetlenia drogi będzie pochodziła z energii słonecznej.
Kiedy pojedziemy nową drogą S16?
Wiosną przyszłego roku do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego wpłynie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Barczewo - Biskupiec, a latem dla odcinka Olsztyn - Barczewo. Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o decyzje ZRID. Kierowcy z nowej trasy S16 od węzła Olsztyn Wschód do węzła Biskupiec powinni skorzystać w 2028 r.