Na polskich drogach coraz bezpiecznej. A ma być jeszcze lepiej!

Optymistyczne informacje płyną do nas z Komendy Głównej Policji. Z policyjnych danych wynika, że w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 2017 roku na polskich drogach było zdecydowanie bezpieczniej niż w analogicznym okresie 2016 roku.

Masowe kontrole trzeźwości wreszecie będą legalne. Do tej pory nie miały podstaw prawnych
Masowe kontrole trzeźwości wreszecie będą legalne. Do tej pory nie miały podstaw prawnychPiotr JędzuraReporter

Jak informuje rzecznik KGP, Mariusz Ciarka w pierwszym kwartale bieżącego roku liczba wypadków drogowych spadła o ponad 360 zdarzeń. Oznacza to aż o 119 mniej ofiar śmiertelnych i niemal 1000 mniej rannych!

Sytuacje dodatkowo poprawić mają wchodzące w życie 20 maja zmiany w Prawie o ruchu drogowym. Oprócz zaostrzenia kar dla piratów drogowych (np. wydłużenie okresu przedawnienia i zakwalifikowanie ucieczki przed policyjnym pościgiem w kategoriach przestępstwa), nowe prawo daje też policjantom skuteczniejsze narzędzia do walki z nietrzeźwymi kierowcami.

Przepisy szczegółowo określają teraz warunki tzw. "rutynowych kontroli trzeźwości", które do tej pory stały w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

Jak informuje "Rzeczpospolita", duży wkład w poprawę bezpieczeństwa ma też Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który dysponuje obecnie siecią 428 fotoradarów. Oprócz niej pod GITD podlega też 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, 29 nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami i 20 - monitorujących skrzyżowania - zestawów kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle.

Zwłaszcza inwestycje w te ostatnie urządzenia trudno przecenić. Trzeba bowiem pamiętać, że - wbrew panującej opinii - głównym powodem wypadków w Polsce nie jest wcale "nadmierna prędkość", ale "nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu". Przypominamy, że w zeszłym roku najwięcej wypadków (17 484, czyli niemal 52 proc. ogółu) zakwalifikowano do kategorii "zderzenie się pojazdów w ruchu".

W ich wyniku śmierć poniosło 1 339 osób (44,3 proc. wszystkich zabitych), a ranne zostały 23 334 osoby (57,2 proc. ogółu rannych). Najpopularniejszym rodzajem zdarzenia było "zderzenie boczne pojazdów", które - w ogromnej większości - powodowane jest właśnie tzw. "wymuszeniem" pierwszeństwa przejazdu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas