Młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków. Mamy statystyki
W 2022 roku na polskich drogach doszło do 21 322 wypadków, w tym aż do 19 373 wypadków z winy kierowców. Niestety znaczącą ilość tych wypadków spowodowali młodzi kierowcy w wieku od 18-24 lat. Według Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to najbardziej niebezpieczna grupa kierowców na polskich drogach.
Według danych statystycznych udostępnionych przez policję, kierowcy na polskich drogach spowodowali w ubiegłym roku 19 373 wypadki (z 21 322 wypadków ogółem), w których zginęło 1621 osób (z winy kierujących). Policja zwraca szczególną uwagę na duży udział kierowców z niewielkim stażem za kierownicą - w wieku 18-24 lat.
Według danych policji młodzi kierowcy w wieku 18-24 lat powodują statystycznie najwięcej wypadków na 10 tys. populacji. W 2022 roku byli oni sprawcami aż 3059 wypadków, co stanowi 15,8 % ogółu wypadków. W tych zdarzeniach zginęło 281 osób a 3910 zostało rannych. Przyczyną większości z tych wypadków jest nadmierna prędkość - aż 34,9 %. W zdarzeniach spowodowanych przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu zginęło 148 osób.
Choć w liczbach bezwzględnych nie wygląda na to, że młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków (3059 wypadków to tylko nieco poniżej 16% ogółu), ważna jest tu statystyka dotycząca ilości spowodowanych wypadków na 10 tys. populacji. Młodzi kierowcy stanowią tylko 8,25% ogółu kierowców w Polsce, a powodują aż 12,01 wypadków na 10 tys. mieszkańców i samotnie "prowadzą" w tej niechlubnej statystyce. Kolejne grupy wiekowe średnio powodują znacznie mniej zdarzeń na 10 tys. kierowców.
Wskaźnik powodowanych wypadków na 10 tys. mieszkańców ze względu na wiek:
- Kierowcy w wieku 18-24 lat, grupa licząca 2 547 322 kierowców - 12,01
- Kierowcy w wieku 25-39 lat, grupa licząca 8 066 277 kierowców - 7,26
- Kierowcy w wieku 40-59 lat, grupa licząca 10 486 272 kierowców - 5,34
- Kierowcy w wieku 60 plus, grupa licząca 9753 289 kierowców - 3,64
Statystyka wyraźnie wskazuje na wzrost poziomu bezpieczeństwa wraz z doświadczeniem.
Dane statystyczne przedstawione przez policję zdaje się potwierdzać badanie przeprowadzone przez Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w oparciu statystyki 6214 wypadków z ostatnich 4 lat. Według PO BRD młodzi kierowcy ze stażem nie większym niż 24 miesiące powodują statystycznie najwięcej więcej wypadków, a wskaźnik ofiar śmiertelnych jest dwukrotnie większy niż wśród kierowców z grupy wiekowej 25-64 i aż trzykrotnie większy niż grupy 65 plus.
Według danych PO BRD przyczyną aż 39% wypadków spowodowanych przez młodych kierowców jest nadmierna prędkość, a za 32% odpowiada nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nieustąpienie pierwszeństwa pieszym na przejściu dla pieszych.
Swoje zdanie na temat powodów takiego stanu rzeczy wypowiedział również szef ITS, profesor Marcin Ślęzak:
Jak zaznacza kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS Maria Dąbrowska-Loranc nie bez znaczenia jest również nieidealny system szkolenia kierowców w Polsce:
***