Młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków. Mamy statystyki

W 2022 roku na polskich drogach doszło do 21 322 wypadków, w tym aż do 19 373 wypadków z winy kierowców. Niestety znaczącą ilość tych wypadków spowodowali młodzi kierowcy w wieku od 18-24 lat. Według Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to najbardziej niebezpieczna grupa kierowców na polskich drogach.

Młodzi kierowcy powodują statystycznie najwięcej wypadków
Młodzi kierowcy powodują statystycznie najwięcej wypadkówKrzysztof KapicaEast News

Według danych statystycznych udostępnionych przez policję, kierowcy na polskich drogach spowodowali w ubiegłym roku 19 373 wypadki (z 21 322 wypadków ogółem), w których zginęło 1621 osób (z winy kierujących). Policja zwraca szczególną uwagę na duży udział kierowców z niewielkim stażem za kierownicą - w wieku 18-24 lat.

Młodzi kierowcy powodują dużo wypadków. Główną przyczyną niedostosowanie prędkości

Według danych policji młodzi kierowcy w wieku 18-24 lat powodują statystycznie najwięcej wypadków na 10 tys. populacji. W 2022 roku byli oni sprawcami aż 3059 wypadków, co stanowi 15,8 % ogółu wypadków. W tych zdarzeniach zginęło 281 osób a 3910 zostało rannych. Przyczyną większości z tych wypadków jest nadmierna prędkość - aż 34,9 %. W zdarzeniach spowodowanych przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu zginęło 148 osób.

Choć w liczbach bezwzględnych nie wygląda na to, że młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków (3059 wypadków to tylko nieco poniżej 16% ogółu), ważna jest tu statystyka dotycząca ilości spowodowanych wypadków na 10 tys. populacji. Młodzi kierowcy stanowią tylko 8,25% ogółu kierowców w Polsce, a powodują aż 12,01 wypadków na 10 tys. mieszkańców i samotnie "prowadzą" w tej niechlubnej statystyce. Kolejne grupy wiekowe średnio powodują znacznie mniej zdarzeń na 10 tys. kierowców.

Wskaźnik powodowanych wypadków na 10 tys. mieszkańców ze względu na wiek:

  • Kierowcy w wieku 18-24 lat, grupa licząca 2 547 322 kierowców -  12,01
  • Kierowcy w wieku 25-39 lat, grupa licząca 8 066 277 kierowców - 7,26
  • Kierowcy w wieku 40-59 lat, grupa licząca 10 486 272 kierowców - 5,34
  • Kierowcy w wieku 60 plus, grupa licząca 9753 289 kierowców - 3,64

Statystyka wyraźnie wskazuje na wzrost poziomu bezpieczeństwa wraz z doświadczeniem.

Polskie obserwatorium BRD potwierdza te statystyki

Dane statystyczne przedstawione przez policję zdaje się potwierdzać badanie przeprowadzone przez Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w oparciu statystyki 6214 wypadków z ostatnich 4 lat. Według PO BRD młodzi kierowcy ze stażem nie większym niż 24 miesiące powodują statystycznie najwięcej więcej wypadków, a wskaźnik ofiar śmiertelnych jest dwukrotnie większy niż wśród kierowców z grupy wiekowej 25-64 i aż trzykrotnie większy niż grupy 65 plus.

Według danych PO BRD przyczyną aż 39% wypadków spowodowanych przez młodych kierowców jest nadmierna prędkość, a za 32% odpowiada nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nieustąpienie pierwszeństwa pieszym na przejściu dla pieszych.

Wypadki na polskich drogach w 2022 roku zebrały żniwo. Zginęło łącznie 1896 osób.Wojciech Olkusnik/East NewsEast News

Szef Instytutu Transportu samochodowego wydał stanowisko

Swoje zdanie na temat powodów takiego stanu rzeczy wypowiedział również szef ITS, profesor Marcin Ślęzak:

Szczegółowe analizy wypadków z udziałem młodych kierowców pozwoliły na określenie wspólnych cech tego zjawiska. Powodem jest tutaj nie tyle brak znajomości przepisów, czy umiejętności wykonywania manewrów, ale bardziej brak doświadczenia, nieświadomość zagrożeń i brak umiejętności ich przewidywania, a przy tym nadmierna wiara w siebie.

Jak zaznacza kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS Maria Dąbrowska-Loranc nie bez znaczenia jest również nieidealny system szkolenia kierowców w Polsce:

[...] współczesny system szkolenia kierowców w ograniczonym stopniu przygotowuje skutecznie do realizacji celu szkolenia, czyli bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. Jak pokazał przykład prędkości, absolwenci kursu nie zdają sobie sprawy ze znaczenia ograniczeń prędkości i nie stosują zdobytej wiedzy w praktyce.

***

Może zabraknąć prądu dla aut elektrycznych. Moto Flesz odc. 89INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas