Łódź: Trasa Górna gotowa. W nocy otwarcie

Trasa Górna, łącząca al. Jana Pawła II i ul. Rzgowską w Łodzi, zostanie oddana do użytku w nocy z niedzieli na poniedziałek. Trasa, będąca fragmentem drogi krajowej nr 1, ma wyprowadzić większość ruchu tranzytowego z południowej części miasta.

Trasa Górna to w ostatnich latach najważniejsza inwestycja drogowa w Łodzi. Jej budowa trwała ponad dwa lata i kosztowała 482 mln zł. Licząca 4,5 km trasa połączyła al. Jana Pawła II z ul. Rzgowską, tworząc nowy odcinek krajowej "jedynki". W ramach inwestycji zbudowano jezdnie o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw. i powstało sześć nowych obiektów mostowych - cztery wiadukty drogowe, jeden kolejowy oraz most nad rzeką Olechówką. Na trasie powstało też pierwsze w Łodzi trzypoziomowe skrzyżowanie z ul. Rzgowską.

Zbudowano również nowe chodniki, drogi rowerowe, 533 słupy oświetleniowe i 6400 m barier z ekranami akustycznymi. Powstała także nowa pętla autobusowa przy Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki. Trasą Górną pojedzie nowy autobus linii 93, łączący dworce kolejowe - Łódź Chojny i Kaliska.

Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorz Nity przekonuje, że trasa skróci przebieg drogi krajowej przez miasto i wyprowadzi znaczną część ruchu ciężkich pojazdów z południowej części centrum.

"Ruch tranzytowy, który odbywał się przez ulicę Pabianicką, Rondo Lotników Lwowskich, ul. Paderewskiego i Rzgowską do granic miasta przejmie w całości Trasa Górna. Na pewno nie wyeliminuje to całkowicie TIR-ów z tego obszaru, ale zdecydowanie ograniczy ich liczbę. Również dla mieszkańców przedostanie się do centrum miasta tą trasą będzie zdecydowanie szybsze" - powiedział Nita.

Jego zdaniem ważny jest też dalszy przebieg tej trasy, nad którym trwają prace koncepcyjne, i przedłużenie jej w przyszłości do węzła Romanów na budowanej autostradzie A1.

Wykonawcą inwestycji były Mosty-Łódź. Umowę podpisano w sierpniu 2010 r., a budowa ruszyła na początku 2012 r. Trasa pierwotnie miała zostać oddana na wiosnę tego roku, a opóźnienie spowodowały początkowe problemy z pozyskaniem części terenów pod budowę oraz długa ubiegłoroczna zima.

Ponad połowa środków na inwestycję pochodziła z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz RPO Województwa Łódzkiego.

Oddanie do użytku Trasy Górnej to nie jedyna zmiana w ruchu i kursowaniu komunikacji miejskiej w Łodzi. Dobiegają końca prace na kilku innych budowach. Jak informuje ZDiT, w związku z zakończeniem prac torowych na skrzyżowaniu ulic Piotrkowska/Żwirki od 1 września zmienią się trasy tramwajów linii 2, 3, 6, 11 oraz zlikwidowane zostaną wahadłowe linie zastępcze.

Powrót pozostałych linii na trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego planowany jest na październik, po oddaniu do użytku całego skrzyżowania al. Kościuszki/Mickiewicza. Także w związku z zakończeniem prac na górnych nitkach nowej al. Mickiewicza, na odcinku od ul. Gdańskiej do ul. Wólczańskiej, zostanie tam przywrócony ruch, a na stałe trasy w tym rejonie wrócą autobusy linii 98, 98A, 98B i Z10. Przywrócony zostanie też ruch kołowy w kierunku południowym na ul. Traktorowej, od ul. Grabieniec do ul. Judyma.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas