Które drogi powstaną do 2020 roku? Zapadają ostateczne decyzje

W resorcie infrastruktury i rozwoju trwa szczegółowa analiza wniosków z konsultacji publicznych w sprawie programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Szefowa MIR Maria Wasiak oceniła, że prace powinny jeszcze potrwać kilka tygodni.

Które drogi powstaną, a które nie?
Które drogi powstaną, a które nie?Adam WysockiEast News

Do końca stycznia w MIR trwały konsultacje publiczne w sprawie programu. Spotkały się z dużym zainteresowaniem społecznym. Po ich analizie resort infrastruktury i rozwoju ma je uwzględnić lub uzasadnić, dlaczego dane inwestycje drogowe nie uwzględniono w programie.

"Analizujemy zarówno potencjalne oszczędności, jak i jeszcze raz wszystkie przesłanki dotyczące dodatkowych projektów. Łącznie z takimi kwestiami, czy (inwestycje - PAP) powinny być realizowane dokładnie w takiej (zaproponowanej) formie, jaki jest stan ich zaawansowania, jakie jest ich znaczenie dla ruchu w takim kontekście, że sytuacja cały czas się zmienia, bo na przykład zbudowanie jednej obwodnicy ma wpływ na układ ruchu w okolicy. To wszystko analizujemy" - powiedziała w poniedziałek PAP minister infrastruktury i rozwoju.

Dodała, że te analizy powinny potrwać jeszcze kilka tygodni.

MIR - jak mówił wcześniej w rozmowie z PAP wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz - analizuje również możliwości budowy dróg m.in. z takimi instytucjami jak Polskie Inwestycje Rozwojowe czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, by mogły być realizowane inwestycje spoza podstawowej listy programu. Takie przedsięwzięcia mogłyby być prowadzone - jego zdaniem - w formie koncesyjnej, partnerstwa publiczno-prywatnego czy drogowej spółki specjalnego przeznaczenia.

Głównym celem programu jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 proc.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023.

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Szczecin - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

http://motoryzacja.interia.pl/forum/nowe-drogi-do-2020-roku-tematy,dId,2608787

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas