Kto wytyczy przebieg ekspresowej Zakopianki do Myślenic? Wybrano wykonawcę
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał wykonawcę Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla nowego odcinka drogi ekspresowej S7 między Krakowem i Myślenicami (tzw. nowej Zakopianki). Jak długo potrwa wytyczanie przebiegu fragmentu ekspresówki?
Spis treści:
Do przygotowania dokumentu STEŚ zgłosiło się pięć firm. Jedna została odrzucona
Przetarg na przygotowanie STEŚ ogłoszony został w maju. Do końca lipca wpłynęło pięć ofert. Jedną z nich GDDKiA musiała odrzucić. Potencjalny wykonawca nie odpowiedział na wezwanie dotyczące wyjątkowo atrakcyjnej oferty pod względem kosztów. Zaproponowana cena miała być zbyt niską, by pozwolić na prawidłowe przygotowanie wspomnianego studium.
Pozostałe cztery oferty były oceniane na podstawie kilku kryteriów. Kluczową kwestią była cena - każda firma mogła uzyskać za nią do 60 punktów. Im niższa cena, tym więcej punktów dane przedsiębiorstwo mogło otrzymać. Pozostałe 40 punktów zostało podzielone na kryteria jakościowe.
Wybrano wykonawcę dokumentu STEŚ dla odcinka drogi ekspresowej S7
Ostatecznie zwycięzcą przetargu została firma Transprojekt Gdański. Otrzymała ona w sumie 79 punktów na 100 możliwych. Pozostałe przedsiębiorstwa mają teraz 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań od wyników przetargu. Jeśli nie zostaną one złożone, po tym, jak wyłoniony wykonawca przedstawi gwarancję należytego wykonania robót, możliwe będzie podpisanie umowy.
Pierwotny budżet na przygotowanie STEŚ wynosił ponad 22,3 mln złotych. Kwota została jednak ostatecznie zwiększona do prawie 26,6 mln zł.
Wyłoniony wykonawca wytyczy przebieg odcinka Zakopianki
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe jest dokumentem projektowym, w którym poddawane analizie są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie. Uwzględnione są tutaj kwestie techniczne, koszty i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w dokumentacji warianty drogi będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Każdy przedstawiony wariant przebiegu trasy będzie osadzony w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów. W jego obszarze znajdzie się nie tylko sama droga, ale także wszelka infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.
Zadaniem firmy zajmującej się opracowaniem projektu będzie znalezienie optymalnego przebiegu drogi między Krakowem i funkcjonującą już za Myślenicami drogą ekspresową S7. Początek drogi przewidziany jest między węzłami Kraków Południe i Kraków Bieżanów. Projektant może jednak zaproponować jego położenie w innym miejscu - na zachód lub na wschód. Warunkiem jest, by takie rozwiązanie było korzystne. Krakowski oddział GDDKiA zaznaczył, że żaden z wariantów nowej trasy, które przedstawione były w Studium korytarzowym, nie został wskazany jako rekomendowany.
Jak długo potrwa wytyczanie przebiegu kolejnego odcinka drogi S7?
Choć wybranie wykonawcy STEŚ jest krokiem do rozpoczęcia budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S7, trzeba zdawać sobie sprawę, że przygotowanie odpowiedniej dokumentacji zajmie kilka lat. Zakłada się, że potrwa to sześć lat. Przez ten czas organizowane będą spotkania informacyjne dla mieszkańców, na których będą oni mogli przedstawić swoje pomysły oraz uwagi dotyczące prac nad nowym odcinkiem trasy S7.