Kto i kiedy dokończy budowę A1 koło Częstochowy?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprosiła osiem firm do składania ofert na wykonanie prac zabezpieczających obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 - poinformował rzecznik dyrekcji Jan Krynicki.

Porzucona budowa A1
Porzucona budowa A1Tomasz KudalaReporter

"Te prace, oraz inne ewentualne działania GDDKiA mają doprowadzić do tego, żeby udostępnić sam ciąg główny trasy do końca tego roku" - powiedział Krynicki.

Dodał, że rozpoczęcie prac zabezpieczających planowane jest przed końcem sierpnia.

Pod koniec kwietnia GDDKiA odstąpiła od umowy z firmą Salini Polska, która budowała ten 21-kilometrowy odcinek autostrady A1. Odstąpienie od umowy było spowodowane brakiem prowadzenia prac, a także znacznym opóźnieniem względem harmonogramu.

"Po zakończeniu wstępnych negocjacji dotyczących zakresu i formy zabezpieczenia zrealizowanych dotąd prac na obwodnicy Częstochowy, zaprosiliśmy osiem firm do składania ofert. To kolejny, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem, etap przyspieszonej formuły wyłonienia wykonawcy przez negocjacje bez ogłoszenia, mający na celu niezwłoczne zabezpieczenie robót" - napisano w komunikacie.

"Zgodnie z zakładanym harmonogramem postępowania przewidzianego w przypadku potrzeby pilnego zabezpieczenia wykonanych już prac, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, zakończyliśmy pierwszy etap negocjacji bez ogłoszenia. Miały one na celu ustalenie zakresu robót zabezpieczających i doprecyzowanie warunków przyszłej umowy. Dlatego negocjacje dotyczyły przede wszystkim formy kontraktu oraz zawartych w niej warunków i ryzyk po obu stronach umowy" - dodano.

GDDKiA poinformowała, że do składania ofert zaproszono sześć firm będących generalnymi wykonawcami trasy A1 w Polsce, tj.: Budimex, Berger Bau, Strabag, Pol-Aqua, Mirbud i Intercor oraz dwóch głównych podwykonawców odcinka F autostrady A1, czyli firmy Bud-Pol i Lemar.

Kolejnym krokiem będzie otrzymanie ofert i wyłonienie najkorzystniejszej z nich oraz podpisanie umowy z wykonawcą.

GDDKiA tłumaczy, że dzięki oparciu procedury wyboru Wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, na co pozwalają i co regulują przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest jeszcze przed końcem sierpnia. Ma to pozwolić na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanych inwestycji.

Harmonogram zakłada, że oferty będą składane do 11 czerwca 2019 r., a podpisanie umowy z wykonawcą (przy braku odwołań) powinno odbyć się w sierpniu tego roku. GDDKiA zakłada, że zakończenie wykonania prac zabezpieczających powinno nastąpić do połowy grudnia 2019 r.

Dyrekcja przypomina, że 28 maja tego roku miała miejsce rozprawa w Krajowej Izby Odwoławczej w związku z odwołaniem złożonym przez byłego wykonawcę firmę Salini Polska. Spółka ta domaga się wstrzymania rozpoczętej procedury pilnego wyłonienia wykonawcy w trybie negocjacji bez ogłoszenia i nowego ogłoszenia postępowania przetargowego w którym mogłaby brać udział.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas