Koniec z autostradą Kulczyka. Miliarder sprzedał A2

Sebastian Kulczyk sprzedał swoje udziały we wszystkich spółkach związanych z A2 - Autostrada Wielkopolska. Transakcja opiewać ma na astronomiczną kwotę 3 mld zł. Nabywcą jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam.

Jak informuje "Rzeczpospolita", w ostatnich dniach Sebastian Kulczyk porozumiał się ostatecznie z funduszem inwestycyjnym Meridiam w sprawie sprzedaży swojej firmy KI One. Ta ma obecnie: 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA), 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.). 

Autostrada A2 sprzedana. Sebastian Kulczyk nie ma już żadnej

Z informacji do jakich dotarła "Rzeczpospolita" wynika, że oprócz udziałów w AWSA I i AWSA II Sebastian Kulczyk sprzedał też swoje udziały w spółkach:

Reklama
  • Autostrada Eksploatacja (AESA) - odpowiedzialnej za utrzymanie koncesyjnych odcinków A2,
  • A2 Route - spółce budowlanej.

W efekcie "król polskich autostrad" - Sebastian Kulczyk pozbyć miał się wszystkich swoich udziałów w autostradowym biznesie

Autostrada A2 w rękach Francuzów. Nowym właścicielem Meridiam

Meridiam, czyli francuski fundusz inwestycyjny wyspecjalizowany w inwestycjach dotyczących infrastruktury obecny jest w strukturze właścicielskiej Autostrady Wielkopolska S.A. od 2008 roku.

Francuzi odkupili wówczas część udziałów w AWSA co wsparło spółkę w procesie uzyskiwania kredytów na budowę 106-kilometrowego odcinka Nowy Tomyśl-Świecko. Inwestycja w polską spółkę związana była wówczas z planami rozbudowy koncesyjnego odcinka przed Euro 2012. Francuski fundusz Meridiam, powołany do życia w 2005 roku w Paryżu, ma dziś udziały m.in. w niemieckiej autostradzie A5, Słowackiej autostradzie R1 i w Ameryce (port Miami Tunnel, autostrada North Tarrant Express Highway). Obecny jest też w Afryce, Kanadzie czy Turcji.

Autostrada A2 z nowym właścicielem

Sama Autostrada Wielkopolska S.A utworzona została pod koniec 1992 roku. Koncesjonariusz odpowiedzialny był za utrzymanie i budowę liczącego 146 kilometrów odcinka autostrady A2 łączącej Nowy Tomyśl z Koninem. Warto przypomnieć, że cała - szacowana na 875 milionów euro - inwestycja powstała bez udziału Skarbu Państwa. Sfinansowano ją wyłącznie z kredytów i środków prywatnych.

Spółka Autostrada Wielkopolska II S.A powstała w 2009 roku i odpowiedzialna była za rozbudowę autostrady A2 na zachód (odcinek Świecko-Nowy Tomyśl). Drogę oddano do użytku z końcem 2011 roku. Wartość inwestycji szacowano wówczas na 1,5 mld zł. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Autostrada A2 | Autostrada Wielkopolska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy