Koniec z autostradą Kulczyka. Miliarder sprzedał A2
Sebastian Kulczyk sprzedał swoje udziały we wszystkich spółkach związanych z A2 - Autostrada Wielkopolska. Transakcja opiewać ma na astronomiczną kwotę 3 mld zł. Nabywcą jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam.
Spis treści:
Jak informuje "Rzeczpospolita", w ostatnich dniach Sebastian Kulczyk porozumiał się ostatecznie z funduszem inwestycyjnym Meridiam w sprawie sprzedaży swojej firmy KI One. Ta ma obecnie: 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA), 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.).
Autostrada A2 sprzedana. Sebastian Kulczyk nie ma już żadnej
Z informacji do jakich dotarła "Rzeczpospolita" wynika, że oprócz udziałów w AWSA I i AWSA II Sebastian Kulczyk sprzedał też swoje udziały w spółkach:
- Autostrada Eksploatacja (AESA) - odpowiedzialnej za utrzymanie koncesyjnych odcinków A2,
- A2 Route - spółce budowlanej.
W efekcie "król polskich autostrad" - Sebastian Kulczyk pozbyć miał się wszystkich swoich udziałów w autostradowym biznesie
Ocenia się, że przeprowadzenie tak dużej i złożonej transakcji w czasie, gdy zarówno rynek infrastrukturalny, jak i finansowy w Polsce mocno odczuwają problemy wywołane wojną w Ukrainie i inflacją, jest sukcesem Kulczyka, przebudowującego swój portfel pod nowe trendy gospodarcze - czytamy w Rzeczpospolitej.
Autostrada A2 w rękach Francuzów. Nowym właścicielem Meridiam
Meridiam, czyli francuski fundusz inwestycyjny wyspecjalizowany w inwestycjach dotyczących infrastruktury obecny jest w strukturze właścicielskiej Autostrady Wielkopolska S.A. od 2008 roku.
Francuzi odkupili wówczas część udziałów w AWSA co wsparło spółkę w procesie uzyskiwania kredytów na budowę 106-kilometrowego odcinka Nowy Tomyśl-Świecko. Inwestycja w polską spółkę związana była wówczas z planami rozbudowy koncesyjnego odcinka przed Euro 2012. Francuski fundusz Meridiam, powołany do życia w 2005 roku w Paryżu, ma dziś udziały m.in. w niemieckiej autostradzie A5, Słowackiej autostradzie R1 i w Ameryce (port Miami Tunnel, autostrada North Tarrant Express Highway). Obecny jest też w Afryce, Kanadzie czy Turcji.
Autostrada A2 z nowym właścicielem
Sama Autostrada Wielkopolska S.A utworzona została pod koniec 1992 roku. Koncesjonariusz odpowiedzialny był za utrzymanie i budowę liczącego 146 kilometrów odcinka autostrady A2 łączącej Nowy Tomyśl z Koninem. Warto przypomnieć, że cała - szacowana na 875 milionów euro - inwestycja powstała bez udziału Skarbu Państwa. Sfinansowano ją wyłącznie z kredytów i środków prywatnych.
Spółka Autostrada Wielkopolska II S.A powstała w 2009 roku i odpowiedzialna była za rozbudowę autostrady A2 na zachód (odcinek Świecko-Nowy Tomyśl). Drogę oddano do użytku z końcem 2011 roku. Wartość inwestycji szacowano wówczas na 1,5 mld zł.