Kolejny odcinek A18 gotowy. Jest pozwolenie na użytkowanie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że otrzymała pozwolenie na użytkowanie kolejnego odcinka autostrady A18. To kolejny krok, jeśli chodzi o przebudowę trasy pamiętającej jeszcze... lata 30 XX wieku.
Spis treści:
Autostrada A18 to przebudowana droga krajowa nr 18
Warto zwrócić uwagę, że nazwa powstającej trasy nie jest przypadkowa. A18 powstała w wyniku przebudowy do standardów autostradowych dawnej drogi nr 18. Trasa stanowi fragment międzynarodowego połączenia E36/40 łączącego Ukrainę, Słowację, Polskę i Niemcy. W Olszynie A18 łączy się z niemiecką autostradą A15, a w Polsce, na węźle Krzyżowa, przechodzi w A4. Przypomnieć też warto, że południowa jezdnia DK18 pamiętała jeszcze... lata 30 XX wieku. Pierwotnie nosiła nazwę RAB 9 (Autostrada Rzeszy nr 9) i łączyła Wrocław z Berlinem.
Nowy odcinek A18 z pozwoleniem na użytkowanie
Teraz oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze poinformował, że uzyskane zostało pozwolenie na użytkowanie kolejnego z odcinków przebudowywanej trasy. Chodzi tutaj o 11-kilometrowy fragment, który zaczyna się 150 metrów za węzłem Olszyna i kończy ok. 2 km za węzłem Żary Zachód.
GDDKiA zwraca uwagę, że jest to jedyny z odcinków trasy, który został stworzony zgodnie ze standardami "Projektuj i buduj". Umowa na realizację została podpisana w kwietniu 2020 roku. Opiewała ona na kwotę 138,5 mln zł.
Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie istniejącego układu drogowego do standardów autostradowych. Prace skupione były przede wszystkim na wymianie jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do 11,5 tony na oś.
Co ciekawe, zastosowanie w czasie budowy znalazła również stara nawierzchnia. Po rozebraniu posłużyła ona do wykonania podbudowy pod nową drogę. Jezdnia została natomiast poszerzona z 9,5 do 11 metrów. W ramach inwestycji przebudowany został również węzeł Żary Zachód na przecięciu z drogą krajową nr 12.
Odcinek A18 z pozwoleniem na użytkowanie. Jezdnie będą udostępniane stopniowo
Obie jezdnie w pełnym przekroju będą udostępniane kierowcom stopniowo, w miarę postępu prac przy usuwaniu elementów czasowej organizacji ruchu. GDDKiA uprzedza, że cała operacja może zająć około dwa tygodnie. "Przełożenie ruchu umożliwi także dokończenie prac na początkowym - blisko 600-metrowym, fragmencie trasy, od mostu granicznego do węzła Olszyna" - podaje zielonogórski oddział GDDKiA.
Budowa A18 - prace trwają jeszcze na dwóch odcinkach
Jeśli chodzi o budowę zmieniającą DK18 w A18, prace prowadzone są jeszcze na dwóch odcinkach, liczących łącznie blisko 38 km:
- Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice. (21,5 km)
Generalna Dyrekcja zapowiada, że prace budowlane na tych odcinkach zakończą się jeszcze w tym roku.