Jest umowa na kolejny odcinek drogi S19
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19, zaliczanej do szlaku Via Carpatia.
Inwestycję na odcinku od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego zrealizuje firma Strabag za ok. 391,5 mln zł.
Inwestycja realizowana będzie w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wykonawca w ciągu pierwszych 10 miesięcy od podpisania umowy opracuje dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wydanie tej decyzji umożliwi nie tylko rozpoczęcie budowy, ale także procesu odszkodowawczego dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości przewidzianych pod drogę. Zakończenie budowy planowane jest w drugiej połowie 2025 roku.
- Podpisana dzisiaj umowa jest już drugą w tym roku na realizację drogi ekspresowej S19. Dzięki temu do tej fazy przeszły dwa zadania o łącznej długości nieco ponad 25 km i wartości ok. 1,6 mld zł - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
- Jeżeli chodzi o szlak Via Carpatia na terenie Polski, obecnie w fazie realizacji jest ponad 260 km. Kolejne 100 km jest na etapie przetargu, a blisko 130 km na etapie prac przygotowawczych. Z nieco ponad 200 km kierowcy już mogą korzystać - dodał Szef GDDKiA.
W ramach zadania przewidziana jest budowa ok. 13,7 km drogi ekspresowej od granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego do końca obecnej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Ta ostatnia, poza dwoma węzłami, jest drogą jednojezdniową i w ramach inwestycji zyska na odcinku ok. 6,2 km drugą jezdnię. Przebudowane zostaną też łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe. Z kolei węzeł Łukowisko, komunikujący ten odcinek szlaku Via Carpatia z autostradą A2, powstanie w ramach realizacji jednego z odcinków autostrady.
W ramach inwestycji powstanie sześć obiektów inżynierskich, w tym przejście dla dużych zwierząt i wiadukt nad linią kolejową. Zaprojektowane i wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Halasy i MOP Tuliłów), drogi dojazdowe i lokalne. Istniejąca obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej.
***