Jak opłaty wpływają na poziom ruchu na autostradzie?
Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zbadał, jak wygląda ruch na opolskim odcinku autostrady A4 i równoległej do niej drodze krajowej nr 94 po tym, jak wprowadzono opłaty za przejazdy. Na A4 ruch spadł, choć nieznacznie.
Badania natężenia ruchu przeprowadzono na węźle autostradowym Dąbrówka, w kilku turach. Pierwszego pomiaru dokonano we wrześniu 2010 r. Wówczas przejeżdżało autostradą 28 680 pojazdów na dobę, w tym 10 363 ciężarówek. Późniejsze pomiary przeprowadzono w październiku 2011 r., maju i październiku 2012 r. Średni wynik to 28 665 pojazdów na dobę, w tym 9 800 ciężarówek.
Opłaty dla samochodów ciężarowych wprowadzono 1 lipca 2011 r. "Ruch ciężarówek na autostradzie spadł, ale nieznacznie, jedynie o około 550 pojazdów na dobę. To oznacza spadek w okolicach ok. 5 proc." - poinformował rzecznik prasowy opolskiego oddziału GDDKiA Michał Wandrasz.
Opłaty dla samochodów osobowych wprowadzono w czerwcu 2012 r. W maju ubiegłego roku, czyli jeszcze przed wprowadzeniem opłat, przez opolską część A4 przejeżdżało 14 980 aut. Natomiast w październiku, gdy już trzeba było płacić - 14 905 pojazdów. "Spadek ruchu wyniósł jedynie ok. 75 samochodów osobowych, czyli 0,5 proc." - poinformował PAP Wandrasz.
GDDKiA zbadała również ruch na równoległej do A4 drodze krajowej 94. Pomiarów dokonywano w miejscowości Skarbiszowice. We wrześniu 2010 r. przejeżdżało tamtędy 6 486 pojazdów, w tym 721 ciężarówek. Po wprowadzeniu opłat ruch trochę się zwiększył. Teraz średnio przez Skarbiszów jeździ 6 890 pojazdów, w tym 1 244 ciężarówek. Średni wzrost w stosunku do września 2010 r. wyniósł 6,3 proc. Liczba ciężarówek wzrosła o 523, to jest aż o 72,5 proc.