Jak idzie przebijanie drugiego tunelu na zakopiance?

336 metrów pozostało do wydrążenia na wylot drugiej nitki tunelu pod Małym Luboniem w ciągu Zakopianki - powiedziała rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut. W październiku udało się przebić na wylot pierwszą nitkę tego najdłuższego tunelu w Polsce.

Pierwszy tunel przebito we wrześniu 2019 roku
Pierwszy tunel przebito we wrześniu 2019 rokuJan GraczyńskiEast News

Drążenie tej nitki tunelu odbywa się równocześnie od strony północnej i południowej. Dotychczas wydrążono od strony północnej 1436 m wraz z wykonaniem obudowy tymczasowej, a od strony południowej 150 m wraz z obudową tymczasową czyli w sumie 1 km 586 m. Całkowita długość wynosi tunelu wyniesie 1 km 922 m.

W tunelu prawym, który w październiku został przebity na wylot, trwa wykonywanie betonowej obudowy. Przed portalem północnym robotnicy wykonali  już ponad 81 proc. nasypu drogowego, który będzie stanowił wjazd do tunelu. Jak zapewnia GDDKiA, wszystkie prace przebiegają według harmonogramu.

Najdłuższy tunel w Polsce jest drążony w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym w ciągu drogi S7, czyli popularnej Zakopianki. Równolegle powstają dwie nitki tunelu, z których każda docelowo będzie miała ok. 2,6 km. Drążenie rozpoczęło się 6 marca 2017 r. od strony północnej w miejscowości Naprawa. Prace odbywają się w systemie trzyzmianowym, 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.

Wykonawca tunelu, włoska firma Astaldi stosuje metodę tzw. kontrolowanej deformacji. Cały urobek skalny z tunelu jest sukcesywnie wywożony na składowisko zlokalizowane przy portalu północnym i rozkruszany. Następnie powstały żwir służy do m.in. wykonywania podbudowy dróg.

Podczas drążenia na portalu południowym prace opóźniło osuwisko; konieczne było zabezpieczenie go i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. Jeden z portali od strony południowej wymagał tzw. palowania, czyli zabezpieczenie osuwiska.

Budowa nowej zakopianki jest podzielona na trzy etapy. We wrześniu 2019 r. został oddany odcinek Rabka - Skomielna Biała poprowadzony częściowo na estakadzie, która miejscami ma 50 m wysokości. Kolejny odcinek, Lubień - Naprawa został częściowo oddany do użytku w grudniu ubiegłego roku.

Budowa nowej zakopianki od Lubnia do Rabki - Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Koszty wszystkich prac wyniosą ponad 2 mld 105 mln zł. Zakończenie wszystkich prac na tej drodze zaplanowane jest na 2021 r. Ostatnim etapem będzie oddanie odcinka tunelowego, którego koszt wyniesie prawie miliard złotych. Kolejny 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ma być gotowy we wrześniu 2023 r. Koszt inwestycji to 880 mln 100 tys. zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas