Dzięki nowym przepisom drogi budowane są szybciej?

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit przekonywał we wtorek w Kielcach, iż rozmowy z przedstawicielami branży drogowej, pozwoliły na wprowadzenie zmian legislacyjnych, usprawniających inwestycje. Jako przykład podał nowe zasady umowy między GDDKiA, a wykonawcami prac.

Budowa S7 na odcinku między Krakowem a Zakopanem
Budowa S7 na odcinku między Krakowem a ZakopanemMichał AdamowskiReporter

O współpracy resortu, z przedstawicielami instytucji i stowarzyszeń budownictwa drogowego oraz przedsiębiorcami tej branży, Szmit mówił podczas konferencji zorganizowanej na XXIII Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego "Autostrada - Polska" w Targach Kielce.

Szmit ocenił, że swoją rolę znakomicie spełniła powołana przez ministra Andrzeja Adamczyka Rada Ekspertów, w skład której wchodzą m. in. zarządcy dróg publicznych, przedstawiciele organizacji branżowych, reprezentanci strony społecznej. "Chcemy, aby dalej funkcjonowała, wzmocniona w jeszcze silniejszych strukturach" - podkreślił wiceminister.

Dodał, że jednym z efektów dialogu są "głębokie zmiany" we wzorze umowy między wykonawcami, a inwestorem - Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. "Mam nadzieję, że te pierwsze umowy, które będą podpisane już na nowych zasadach - dotyczące drogi ekspresowej S61 - spełnią swoje zadanie, że będzie znacznie mniej sporów i znacznie więcej spokojnego, normalnego budowania - ocenił Szmit.

"Dialog jest fundamentem naszej współpracy, od półtora roku budujemy nowy sposób rozmowy z branżą, na kilku płaszczyznach" - podkreślił Szmit.

Jak analizował wiceminister, w dziedzinie legislacji wprowadzono kilka rozwiązań, o które dawno wnioskowała branża. "To przede wszystkim dotyczy zmiany prawa zamówień publicznych, ale też i możliwości współfinansowania budownictwa drogowego przez samorządy, możliwości wydawania przez resort wytycznych, które ułatwią projektowanie i realizację inwestycji" - wyliczał Szmit.

Według Szmita, bardzo ważne będzie uregulowanie relacji z podwykonawcami inwestycji i szukanie dla nich wsparcia. "Udało nam się ten tak drastyczny w ostatnich latach problem załagodzić, ale widzimy, że musimy pójść dalej i tę instytucję podwykonawcy zrównoważyć z generalnym wykonawcą (...) Są pewne pomysły, aby w sposób instytucjonalny wprowadzić uregulowania, które pozwolą, by proces budowlany przebiegał sprawnie (...)" - dodał.

W opinii wiceministra "udaną częścią" rozmowy z branżą jest optymalizacja kosztów inwestycji. Szmit przypomniał też, że trwają regulacje dotyczące zasad budowy przejść dla zwierząt przy trasach, by inwestowano w nie "racjonalnie" - na ten temat planowane są rozmowy z resortem środowiska. "Chodzi o to, żebyśmy wypracowali takie rozwiązania, które będą chroniły przyrodę i kierowców, ale będą to koszty zdecydowanie usprawiedliwione" - argumentował Szmit.

Dodał, że uregulowania wymagają też sprawy badań archeologicznych prowadzonych przy okazji inwestycji - kwestia sytuacji, gdy prace archeologów przedłużają budowę, będzie wymagała rozmów z resortem kultury.(

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas