Drogi ekspresowe w Polsce mogą stać się autostradami. Będą wówczas płatne?

Czy drogi ekspresowe w Polsce "awansują" i staną się autostradami?
Czy drogi ekspresowe w Polsce "awansują" i staną się autostradami?Przemek ŚwiderskiReporter

Drogi ekspresowe w Polsce mogą stać się autostradami

Sieć autostradowa zostanie ukończona, nie widzimy więc sensu, by to rozróżnienie podtrzymywać, wiedząc, że projektowo i technicznie dużych różnic nie ma
rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak

A co z ograniczeniami prędkości?

Nie definiujemy, czy równalibyśmy do niższego czy wyższego pułapu: 120 czy 140 km/h. Może trzeba spotkać się w środku i wprowadzić ograniczenie do 130 km/h. Może będzie dyskusja, że 150 km/h.
Rzecznik prasowy GDDKiA, Szymon Piechowiak

Opłaty na drogach ekspresowych tylko dla ciężarówek i autobusów?

Czym się różni autostrada od drogi ekspresowej?

  • Autostrada nie może być drogą jednojezdniową. Takie rozwiązanie jest możliwe w przypadku dróg ekspresowych w Polsce.
  • Na autostradzie szerokość pasa ruchu powinna wynosić 3,75 m. Na drodze ekspresowej to 3,50 m.
  • Autostrada nie ma jednopoziomowych skrzyżowań. Zasada ta nie obowiązuje na drogach ekspresowych, gdzie skrzyżowania z sygnalizacją świetlną mogą w wyjątkowych sytuacjach występować.
  • Maksymalna dopuszczalna prędkość na autostradzie w Polsce wynosi 140 km/h. W przypadku drogi ekspresowej dwujezdniowej górna granica prędkości wynosi 120 km/h, a na drodze ekspresowej jednojezdniowej limit to 100 km/h.
  • Niektóre odcinki autostrad w Polsce są płatne. Kierowcy pojazdów o masie do 3,5 tony nie płacą za korzystanie z dróg ekspresowych.
  • Różnicę stanowi także rozmieszczenie węzłów. Na autostradach odstępy między nimi nie powinny przekraczać 15 km, a w sąsiedztwie dużych miast - 5 km, natomiast na drogach ekspresowych odpowiednio 5 i 3 km.
Moto Flesz - odcinek 67. O nowej Hondzie Type R, Oplu Astra Electric i Ferrari PurosangueINTERIA.PL