Droga S5 połączy autostradę A1 z drogą S7

GDDKiA prowadzi prace planistyczne na odcinkiem drogi S5, który połączy drogi S7 i A1 na Mazowszu.

article cover
GDDKiA

Droga ekspresowa S5 nie tylko skomunikuje trzy miasta wojewódzkie - Wrocław, Poznań i Bydgoszcz, ale również, poprzez autostradę A1, Gdańsk. Obecnie GDDKiA pracuje nad wydłużeniem S5 do Ostródy i dalej przez Olsztyn na Mazury. W ten sposób powstanie nowy szlak komunikacyjny łączący cztery województwa, tj. warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i dolnośląskie.

W układzie docelowym droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A4 i A8), stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych.

3 województwa, 14 powiatów i 53 gminy

W połowie 2019 r. podjęto prace planistyczno-studialne nad przyszłym, możliwym przebiegiem S5 na odcinku Ostróda - autostrada A1. Powstaje także studium korytarzowe, podstawowy dokument projektowy kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenie inwestycyjne. Studium korytarzowe obejmuje pas drogowy o szerokości ok. 5 km, natomiast obszar ujęty w studium to powierzchnia ponad 8 tys. km² na terenie trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin.

GDDKiA

Analizowane są potencjalne przebiegi tras w relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.) z uwzględnieniem istniejącego planowanego zagospodarowania przestrzennego. Przeprowadzone analizy interdyscyplinarne pozwolą wszechstronnie ocenić porównywane trasy drogowe, jak i zaproponować optymalny przebieg studiowanej trasy drogowej, która będzie przedmiotem szczegółowych analiz na kolejnych etapach przygotowania inwestycji.

Na etapie opracowywania studium korytarzowego GDDKiA przyjmuje pisemne propozycje i wnioski od samorządów. Efekty prac nad studium korytarzowym poznamy w lipcu. Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania na prace przygotowawcze, będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Projektanci w jednym ze wskazanych korytarzy zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Rozwiązania te zostaną przedstawione samorządom, a także lokalnej społeczności podczas spotkań informacyjnych. Zebrane podczas spotkań uwagi zostaną rozpatrzone przez projektantów przed złożeniem do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która zatwierdzi przebieg przyszłej S5.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas