Droga ekspresowa S61 jest dłuższa o 23 km. Gdzie powstał nowy odcinek?

Od soboty kierowcy mogą jeździć trzecim i ostatnim fragmentem drogi S61 (Via Baltica) w woj. warmińsko-mazurskim. To odcinek od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie (węzeł Kalinowo) o długości około 23 km.

Odcinek Ełk Południe - Wysokie jest jednym z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 zrealizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego o łącznej długości ponad 66 km. Pod koniec 2021 roku oddano do użytku odcinek Wysokie - Raczki, a we wrześniu ubiegłego roku zakończyła się budowa odcinka S61 Szczuczyn - Ełk Południe. 

Ostatni odcinek S61 w woj. warmińsko-mazurskim gotowy

Powstały obecnie odcinek to droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. W ramach inwestycji powstał m.in. węzeł Ełk Wschód i 24 obiekty inżynierskie. Inwestycja objęła wykonanie 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą Ełku. 

Reklama

Nawierzchnia drogi na odcinku S61 została wykonana z betonu cementowego, a na S16 z betonu asfaltowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś. 

Wraz z oddanymi wcześniej odcinkami, kierowcy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego uzyskali 66,4 km drogi ekspresowej, z czego 63 km to droga S61 a 3,4 km to S16. Na wszystkich trzech odcinkach wybudowanych zostało łącznie 68 obiektów inżynierskich. Powstały cztery węzły drogowe: Guty, Ełk Południe, Ełk Wschód i Kalinowo, Miejsca Obsługi Podróżnych Niekrasy oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej. 

Budowa drogi S61

Droga ekspresowa S61 docelowo będzie miała około 220 km, przebiega przez trzy województwa - mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km). 

W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 oddany został do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki - Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód. Wraz z nim udostępniono 7-kilometrowy odcinek "eski" Łomża Południe - Łomża Zachód.  

Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego w województwie podlaskim odcinka S61 - od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,92 km). To obwodnica Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu, na zasadzie przejezdności jednej jezdni w połowie 2024 roku, a w połowie następnego - w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej na całej długości.  

Również w woj. mazowieckim na styku z woj. podlaskim trwa jeszcze budowa odcinka S61 od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do Śniadowa. Ma on długość 19,5 km i będzie udostępniony kierowcom w październiku bieżącego roku. 

Nowej drogi by nie było bez środków unijnych

Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn - Raczki był współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko. 

GDDKiA/Interia.pl
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg | droga s61
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy