Decydują się losy dróg. Które powstaną do roku 2023?

Projekt programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 powinien trafić pod obrady rządu najpóźniej na przełomie sierpnia i września - powiedziała szefowa MIR Maria Wasiak. Podkreśliła, że resort szuka nowych źródeł finansowania inwestycji drogowych.

"Analizujemy (program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023) w szczególności pod kątem zwiększenia źródeł finansowania. Udaje nam się trochę pozyskać nowych źródeł finansowania. Formalnie mamy taki plan, by najpóźniej pod koniec sierpnia, na początku września, przekazać projekt programu Radzie Ministrów" - powiedziała minister infrastruktury i rozwoju.

Pytana, o możliwe źródła finansowania projektów drogowych, powiedziała: "Część bierze się z ponownego przejrzenia kosztorysów, część wynika z już rozstrzyganych przetargów, gdzie się weryfikuje wielkość kosztorysów. Pracujemy też nad takimi programami, które polegają na wykorzystaniu środków komercyjnych. Tutaj chciałabym też, żeby w ciągu najbliższych dwóch-trzech miesięcy konkretne dwa, trzy projekty powstały i zostały wpisane również do programu budowy dróg jako sposób realizowania inwestycji".

Reklama

Wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz mówił wcześniej , że resort analizuje również możliwości budowy dróg m.in. z takimi instytucjami jak Polskie Inwestycje Rozwojowe czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, by mogły być realizowane inwestycje spoza podstawowej listy programu. Takie przedsięwzięcia mogłyby być prowadzone - jego zdaniem - w formie koncesyjnej, partnerstwa publiczno-prywatnego czy drogowej spółki specjalnego przeznaczenia.

Głównym celem programu jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 proc.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023".

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy