Bezkolizyjny węzeł w miejscu ważnego skrzyżowania

Z końcem września 2014 r. powinny zniknąć korki na częstochowskim skrzyżowaniu drogi krajowej nr 1 z drogą krajową nr 46. W czwartek w tym miejscu ma ruszyć budowa bezkolizyjnego węzła.

Z końcem września 2014 r. powinny zniknąć korki na częstochowskim skrzyżowaniu drogi krajowej nr 1 z drogą krajową nr 46. W czwartek w tym miejscu ma ruszyć budowa bezkolizyjnego węzła.

Inwestycja dotycząca skrzyżowania DK1 i DK46 pierwotnie miała rozpocząć się w ub. roku i być gotowa na przełomie 2013 i 2014 r. Opiewającą na ponad 66,5 mln zł umowę z wykonawcą projektu przebudowy i robót budowlanych, firmą Bilfinger Berger Budownictwo, podpisano już w styczniu ub. roku.

Jak poinformowała PAP zastępczyni dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Częstochowie Emilia Trzepizur, rozpoczęcie prac opóźniono w związku ze zmianami przepisów środowiskowych - dotyczących m.in. budowy ekranów dźwiękochłonnych.

Reklama

Nowa data zakończenia budowy nie została jeszcze aneksowana w umowie. Ze względu na dofinansowanie unijne musi się na to najpierw zgodzić Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Inwestor chciałby, żeby nowy węzeł został oddany do użytkowania z końcem września przyszłego roku.

Przedsięwzięcie obejmie przede wszystkim budowę bezkolizyjnego węzła drogowego na skrzyżowaniu DK-1 i DK-46 (w Częstochowie noszą nazwy Alei Wojska Polskiego i Alei Jana Pawła II), przebudowę ponadkilometrowego fragmentu "jedynki" oraz budowę mostu drogowego nad Wartą, tworzącego połączenie z ul. Srebrną.

W obrębie inwestycji obie trasy częściowo zostaną poszerzone. Przebudowane będą też fragmenty ulic Drogowców i Srebrnej, powstaną trzy nowe ronda i kładka dla pieszych nad "jedynką". Prace mają być prowadzone tak, by zachować przejezdność newralgicznych dróg.

Wykonawcę inwestycji - firmę Bilfinger Berger - wybrano w przetargu. Zaproponowane przez oferentów ceny okazały się znacznie niższe niż opiewająca na 175 mln zł pierwotna wycena inwestora. Cały unijny projekt pierwotnie oszacowano na 186,1 mln zł przy dofinansowaniu z UE w wysokości 156,5 mln zł. Mimo to, będzie to jedna z największych inwestycji drogowych w Częstochowie w najbliższych latach.

Inną ma być przebudowa (również w trybie "projektuj i buduj") zniszczonej i często zakorkowanej drogi krajowej nr 91 - wiodącej w mieście ulicami Warszawską i Rędzińską. Ta prowadząca w kierunku Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego i dalej - do Łodzi i Gdańska droga ma funkcję trasy alternatywnej dla planowanej płatnej autostrady A1. Blisko centrum miasta łączy ją szczątkowy węzeł z krajową "jedynką" - umożliwiający obecnie przejazd między obiema trasami tylko w dwóch kierunkach.

Projekt przebudowy obejmuje m.in. budowę nowych podbudów i nawierzchni DK91, budowę nowych ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia, a także - w miejscu najbardziej obciążonych skrzyżowań - pięciu rond. Zakres prac obejmuje też m.in.: przebudowę wiaduktu nad DK-1 oraz budowę nowych łącznic, które umożliwią ruch w kilku kolejnych kierunkach, m.in. z "jedynki" od strony Warszawy na DK91 w kierunku Radomska i odwrotnie.

Wartość całej inwestycji oszacowano na 75 mln zł. Miasto zgłosiło projekt do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, aby zdobyć unijne dofinansowanie na 85 proc. kosztów. Częstochowscy drogowcy czekają teraz na podpisanie odpowiedniej umowy z CUPT. "Mamy nieoficjalne informacje, że powinniśmy ją podpisać w okresie wakacyjnym" - poinformowała Trzepizur.

Dopiero potem podpisana zostanie umowa z wybranym w ostatnich dniach wykonawcą. W przetargu wybrano najtańszą - opiewającą na 55 mln zł - ofertę Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Na razie nie wiadomo, kiedy mogą ruszyć i zakończyć się prace - obecnie zakłada się, że terminem realizacji będzie wrzesień 2015 r.

Po podpisaniu umowy wykonawca będzie mógł przystąpić od razu do budowy. W zakładającej formułę "projektuj i buduj" umowie - z obowiązku zaprojektowania prac wyłączona zostanie bowiem m.in. przebudowa wiaduktu nad DK-1. Miasto dysponuje już kompletną dokumentacją projektową tego obiektu wraz z pozwoleniem na budowę.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy